Vem i hela världen ska man lita på.......

Det är ganska ofta jag associera situationer och tankar jag har med låttexter, inte hela, utan fragment utav dem. Inte sällan är det musik av Mikael Wiehe eller Björn Afzelius som först poppar upp i huvudet, och nej jag är inte kommunist men det är musik jag har med mig från min barndom då mina föräldrar var unga på 70 talet!  

Idag kom denna text upp i mitt huvud:

"När John och Yoko Lennon
har gått på psykoanalys
och Robert Zimmermann har flytt landet med miljonerna
och Marilyn Monroe tappa' taget
och Greta Garbo har blivit ful
och man försöker lura oss med bilderna av visionerna
och när prinsar och presidenter
ljuger medvetet ikapp

och när dom som skulle säga sanningen
har börjat ta tillbaka det dom just har sagt

Då kommer lille Gerald hem till mig
och häver sig på tå och viskar
- Vem i hela världen kan man lita på?"

Ja det kan man fråga sig, men ska man lita på? jag tänker såklart främst på USA, ett land jag sett upp till,  en kultur jag velat liva i´, "the American dream"! USA är just nu bortgjorda och en skam för välden. Barnsligt och anarkistiskt samtidigt, huva vilken soppa. Jag är glad att jag bor i Sverige och har problem som att höga chefer åker till Kanarieöarna, statsminister som köper rakgrejer - känns lite futtigt i jämförelse med vad som händer "over there"  - känns bra faktiskt 



The American Dream is the belief that anyone, regardless of where they were born or what class they were born into, can attain their own version of success in a society where upward mobility is possible for everyone. The American Dream is achieved through sacrifice, risk-taking, and hard work, rather than by chance

Låter fint va! 


Kommentarer

Populära inlägg