Mammas mamma

 Idag fyller min mamma år, mina barns mormor, mammas mamma, min mans svärmor, jag och min brors mamma, mångas vän, en älskad särbo, syster, kusin, släkt och övrig familj, allas vår Eva. Det finns nog ingen som kan säga ett ont ord om min mamma, hon kommer överens med alla och har inga onda eller dolda sidor. Hon är sportig, en ute människa. Mamma lagar den bästa maten. Om mamma passar barnen så kommer de hem ny badade, med nya kläder, mätta i magen, ibland har hon till och med tvätta, diskat eller torkat golven hemma hos mig, ni hör ju hur bortskämd jag är. till mitt försvar så flyttade jag hemifrån när jag var 16 (hade inte äns fyllt 16 år) och har klarat mig fin fint sedan dess, så det är inte så att jag inte kan dessa ting, ville bara klargöra detta. Jag har dock mycket kvar att lära, hur får jag min garderob lika prydlig som mammas, hur tvättar jag lika noga så allt känns som nytt? Hur lagar man lutfisk bäst och hur kan man sticka rakt och jämt?  





 

Alla bilder ovan är tagna 2020, på orientering kring Olofström, vid stugan utmed Mörrumsån, vid wägga och en bild är tagen bara 1 km från mitt vid en sjö. För mina barn är mormor helig, allra helst för Viking, han finner ett lugn att få vara själv med mormor ibland, han behöver det. För mamma är det aldrig några problem, känns som hon är van vid att vad som helst kan hända i mitt liv, att det tar tvära kast och "ja ha nu kör vi på detta..." Jag har flyttat fler gången än jag vill räkna på, tror det är kring 20 gånger, och jag har för många år sedan lovat att lugna ner mig med det där, båda mina föräldrar var nog väldigt trötta på flyttandet under en tid när både jag och min bror kanske bytte lägenheter som andra bytte skor! men de hjälpte oss, gång på gång! Nu har jag inte flyttat på snart 8 år, så länge har jag inte bott på ett ställe sedan jag flyttade från Fridafors och mitt barndomshem, det vill säga för 22 år sedan - när blev jag så gammal ?
Jag vet att min mamma jobbat idag, inom vården som hon jobbat hela sitt liv. Tagit hand om andra människor när de är som skörast, fint tycker jag, synd att de inte har bättre lön, de borde verkligen få sig ett lyft, bättre villkor och högre lön! 

Grattis igen på födelsedagen (jag vet att du läser här mamma!) 

Kommentarer

Populära inlägg