Trettondagsafton

 Idag är det trettondagsafton, dagen före trettondags jul. Vi "firar" Trettonhelgen till minne av den dagen då de vise männen kom till den nyfödde Jesus i Betlehem för att ge Jesus sina gåvor, vägledda av just självaste Bethlehems stjärnan- jepp nu vet Ni det. Borde vi inte ge någon en gåva då? Vad kan passa bättre än att hämta hem Loke dessa dagar, han är en gåva till oss alla i familjen (om några nätter kanske jag kallar det för straff, vi vår se ; )) 

En fördel med att jobba hemma är att startsträckan är kort, från sovrummet ut till köksbordet, ta vägen förbi kaffemaskinen och klart, ca 3 min totalt, 4 om jag måste gå på toa. Ska jag köra till jobbet ska jag först klä om, sminka mig, köra 25 minuter, parkera, gå in, gå till kaffet, snick snacka med kollegor - ca 63 minuter (om jag inte ska lämna på skola o förskola) I tid är det alltså 1h mer effektivt enbart på morgonen. Då anser jag ändå att jag har nära till jobbet, innan jag jobbade i Mörrum pendlade jag till både Karlskrona och Kristianstad, vilket jag inte tyckte var några problem alls! Men 1 h blir 5 h i veckan, blir 20h på en månad x10 = 200h om året, det är ju en månads jobb jag lägger på att bara ta mig från A-Ö och då har jag enbart räknar en av turerna, jag ska ju hem också. 


    

Kommentarer

Populära inlägg