Sprutor o jämställdhet

Detta förvånar mig lite

Då menar jag med tanke på att vi bor i en industriort och att det inte finns tillgång till barnomsorg på obekväma arbetstider. Men det är alltså en positiv förvåning - bra där!
 Däremot är jag inte för beslutet med en tredje pappamånad, detta kan ställa till det för många, rent av förödande för vissa. Jag förstår det bakomliggande syftet men jag tror på att alla familjer måste göra det som passar just sin familj, tror inte på tvång. Och jag står fast vid det jag skrivit innan, det finns inget i en graviditet och förlossning som är jämställt  varför är det så viktigt att det är det sen? 

Idag tog vi sprutor (Zeke alltså), det gick jättebra, lite gråt som var över på 10 sekunder, Agneta barnmorska är skicklig och trollar bort det onda på nolltid för bebisarna. Som förstagångs förälder är det värre att ta dessa sprutor och många klarar nästan inte av att se/höra när de blir ledsna. Jag kan säga att det är 100 gånger värre att ta spruta på en spruträdd 5 åring, att se honom få panik, skrika och gråta är så mycket värre. Det är fysiskt besvärligt att få ett större barn att sitta still än en 5månaders bebis. Jag säger inte att det inte är jobbigt, det skär i mitt hjärta att se de små plåstrena på Zekes små ben, men jag vet att han inte kommer minnas detta och att det är värt det för att slippa få de hemska sjukdomarna vi vaccinerar mot. 

Kommentarer

Populära inlägg