Ny igen!

Nu kanske du tänker att jag satt fel rubrik, ska det inte vara nu igen? nej det ska vara Ny igen, nu är jag alltså ny igen! 

Min sista dag på IKEA innebar massa tårar, en jättejobbig dag, var helt tömd känslomässigt! Dagen innan var det precis tvärt om med en avslutningsmiddag som innehöll massa skratt, tal, härliga ord. Jag är het tagen över hur fint de ordnat med middag, mingel och presenter, fina människor som jag är så tacksam för att få ha i mitt liv. Det finns de som jag kommit riktigt nära som jag hoppas vara kvar i mitt liv för evigt, de finns de som jag uppskattar enormt arbetsmässigt och som jag hoppas kunna stöta på igen. Jag har lärt mig massor! Att få ha tagit del av hur ett ett globalt bolag jobbar har varit så lärorikt, ibland frustrerande, men också inspirerande. IKEA är så mycket mer än det vi ser i varuhusen, det är så mycket mer bakom produkterna än jag någonsin kunnat tro, det är kvalité, design funktion, utveckling. Och att få ha jobbat med besöksnäring inom detta möbelbolag har också varit en erfarenhet för både mig och bolaget skulle jag vilja tro. Kommer ta med mig erfarenheter, ny kunskap, kontaktnät och vänner för livet!      

Jag har nu hunnit ha min första vecka på nya jobbet och jag är mer än nöjd, men absolut är de blandade känslor med att vara just ny på jobbet.  Det är såklart härligt att äntligen ara på plats, på ett ställe jag velat jobba på så länge, och på en anläggning jag anser vara något av det finaste vi har i Sverige. Men att vara ny innebär också att jag inte kan allt, vet inte vad alla heter, kan inte alla rutiner, kan inte svara på alla frågor, kan inte alla inlogg och så vidare. Jag skulle inte säga att jag är en person med kontrollbehov, jag litar mycket på människor (till motsatsen bevisas). Jag har alltså inget behov av att kunna allt för att kontrollera andra men för att kunna hjälpa, för att kunna svara på frågor och vara stötta upp.        

I övrigt är våren är här, ljuset kommer åter med längre dager, gräset som är klippt för första gången, luktärterna är på odling, båten är i havet och studsmattan är framtagen - samtliga tydliga vårtecken.  

Vad som också tar lite tid när man byter jobb är att hitta rutiner i det nya, med hämtningar av barn, aktiviteter, hund och träning. Första veckan ville jag inte känna tidspress med att jag måste vara hemma en viss tid samt att hjärnan jobbar på högvarv för att hitta in i allt nya, det upptar alla tankar hela dygnet. Jag försöker att inte stressa, utan  det får tar lite tid att hitta nya rutiner, vi tar det som det kommer, jag har tur som har mamma och pappa som hjälper mig.  




Kommentarer

Populära inlägg