Doftfri omgivning ?

Hur långt kan vi anpassa oss egentligen? Denna veckan är det parfymfri vecka, och dagens frågor till Blekingepanelen var baserad efter detta. Ska vi införa doftförbud på offentliga platser ? Nej är mitt svar och min följdfråga är om det äns är möjligt? Vi har ju doft i allt, kläder, sköljmedel, håret, boddylotion, handkräm  , Kan vi inte även här förlita oss på människors sundaförnuft och välvilja? Om man ska till ett sjukhus eller en plats med mycket folk eller/ och känsliga människor så dränk er inte i parfym (gör helst aldrig det!) 

Vi kan ju omöjligt skydda alla mot allt, vi kan inte ta bort gräsmattor på skolan fast en hel del är allergiska, det finns pälsallergiker men vi kan inte förbjuda alla andra att ha djur, använd välvilja och omtanke mot andra så kommer vi långt UTAN förbud 


Möss väder även idag - gilla på det!! 
Dagens doft: kör på samma nuförtiden kräk och surmjölk doft 

Kommentarer

  1. Som doftöverkänslig finns inga mediciner idag utan man måste förlita sig på omgivningens stöd. Som allergiker mot exempelvis gräsmattor, som du nämner, finns det mediciner som hjälper. Fanns det medicin mot doftöverkänslighet skulle jag gärna ta den. Jag är inte för förbud, men eftersom det är så många som använder parfym idag och inte vill stödja oss doftöverkänsliga genom att välja bort parfym så hoppas jag på ett förbud./Doftöverkänslig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej anonym
      Som jag skrev ovan är det synd att vi inte kan förlita oss på människors sunda förnuft och välvilja, jag tror heller inte på förbud. själv använder jag inte sköljmedel, parfym eller liknande då min son har eksem, men jag lider dock inte av att andra använder det - det är där vi skiljer oss, kan omöjligt veta hur det känns för er med överkänslighet.
      Vi får ställa lite hopp till det goda i människan och ju mer frågan kommer fram desto mer ökar allas medvetenhet.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg