Traditioner - lutfisk!

Idag har jag äntligen fått äta lutfisk, det är en tradition som jag aldrig kommer leva utan! Minst 1 gång om året bör denna rätt intagas. Jag har ätigt lutfisk sålänge jag kan minnas och som jag just nämt kommer göra så länge jag har förståndet i behåll. Zeke åt lutfisk utan protester, det gjorde Viking sina första år också men igår var det inte aktuellt, jag informerade honom om att det är tradition och han SKA äta denna rätt, men nej! Är inget heligt frågade jag mig, brorsan kom med en logisk tes; att man fick inget allternativ som barn! Kan det ja varit så? Att vi även här mesar och medlar för mycket med barnen ? Låter rimligt! Men dock har jag för mig att någon kusin till mig inte åt denna fina fisk utan fick Lax istället, på det årliga lutfiskätandet hos mormor, men jag kan ha fel. 

Idag jobbade jag halvdag så långt det gick, Viking var med mig på jobbet, men efter 4h av Barnkanalen blev han lite rastlös. Är imponerad av hur lugn och snäll han är att ha med (om han är själv) och jag reflekterar lite om hur det blir både enklare och svårare när barnen blir äldre. Zeke är 1 1/2 år och 
Viking snart 7 år det är stor skillnad men ändå så mycket likheter.

Efter jobb hämtade vi lillebror, fikade på Kickis och åkte skridskor och jag rundade av med att jogga in till mamma (5km) så jag kunde ta om lutfisken 3 gånger utan dåligt samvete. 


Kommentarer

Populära inlägg