Ro båten i land

Att vissa människor väljer att bara "kliva" ur olika situvationer och aggera som att man har skygglappar för ögonen huvudet ner i sanden och hörselkåpor på är tragiskt, men det är Sant, det finns massor av sådana människor. 
Tror man på riktigt att livet fungerar så? När saker blir jobbigt är det bättre att fly ? "Bättre fly än illa fäkta" men vem tror man att man är? Enväldes härskare som tror de kan bestämma över andra, eller så svaga att man inte biter ihop och ror båten i land ? Oftast är det det sistnämnda men de förstår inte att det är det förstnämnda som sker, att någon annan helt enkelt får styra upp och ro skutan i land, man sätter alltså någon annan i skiten! Detta är något jag och en kär vän ofta pratar om, vi försöker förstå, hitta rimliga förklaringar och stärka varandra då vi båda fått ro fler än en båt i land efter att andra valt att stå kvar på land.

Jag tror att alla människor någon gång kännt att man vill "kliva av", inte vara med mer, jag har! Det händer gör mig säkert en gång i månaden, men det stannar vid att bara vara en kort tanke, sekunden senare har man byggt upp en fighting anda istället och kämmpar på. Ni som fött barn vet känslan, när smärtan är så jobbig att man bara vill "hoppa av" säga "nu räcker det, tack för mig" men vet ni vad där har man inget val, det är bara att härda ut, ta smärtan, förlita dig på andras hjälp och förhoppningsvis ett lyckligt slut. Som barnmorskan sa till mig " jag lovar att ingen har gått härifrån utan att ha fått ut bebisen" just där och då tänkte jag "VAD VET DU OM DET"! Men jag vet ju att hon kan det där och gissa vad, hon hade rätt, det funkade för mig också, ingen föder lika men ut kommer de och det upplevs olika!

Vi kanske inte löser saker på samma sätt eller tycker lika, det är tjusningen tycker jag. Alla upplever allt på olika sätt om vi bara acceptera detta vore mycket lite enklare och vi skulle ha en trevligare vardag då acceptansen för varandra skulle vara bättre. 

Skulle kunna skriva om detta i oändlighet och göra jämförelser men de som inte har fattat hitentills lär inte fatta då heller! 

"Glöm inte att om du inte känner Ove är DU troligtvis OVE "


Kommentarer

Populära inlägg