Värdig förlorare

Presidentvalet har alltså äntligen kommit till ett slut och en segare är utsedd, bra så. Finns mycket som inte är bra med detta valet men det är en helt annan storry. Men det finns en vinnare och med det även en förlorare, eller ? Förlorare är ett hårt ord och när det är två som står kvar på slutet, bara två,  kan man då säga att en vinner och en förlorar? det är ju ganska många andra som förlorat innan, som inte änns står där på slutet, har då den sista personen förlorat eller är hen en värdig tvåa? spelar det någon roll? Jag tycker det viktigaste är hur man hanterar den platsen, oavsett om man väljer att se sig som en förlorare eller tvåa. 

"Don´t go for second best"

Jag har ju som bekant nyligen sökt ett jobb som VD, vilket jag inte fick. När jag först fick reda på att jag inte fick tjänsten kände jag mig som en förlorare, i ca ½ dag. Jag var besviken på de personer som gjort detta val, de gjorde ett val som påverkade mitt liv, hur kunde de? Så var mina första tankar "vet de vad de går miste om" ?  När jag sedan fick reda på vem de valt, vågar jag påstå att jag var en av de första som ringde för att gratulera, en person jag har respekt för och som jag respekterar, jag klandrar dem inte för valet de gjort. Jag vet vem jag är och vad jag kan, det har jag alltid kvar. Men att vara den som blir bortvald är svårt, men det finns de som inte kom till telefonintervjun, inte till den fysiska intervjun, inte bland de som blev uthängd i tidningen som en av de "högt uppsatta cheferna inom näringslivet"  det tar jag med mig. Med detta vill jag bara säga att jag vet hur det är att vinna och jag vet hur det känns att snubbla på målsnöret och ödmjukhet inför de båda är viktigt. Kolla på John McCain´s tal när han just "förlorat" mot Obama - det är ett grymt tal och en sann förebild i hur man ska hantera en andraplats - Just så! Han intog ingen offerställning eller förlorar roll, han var ödmjuk inför det faktum att den andra parten vunnit och nu kör vi på det, stöttar och gör det bästa av det! 

Jag har också en fin bild i huvudet från en Congress för några år sedan, en kär direktörskollega till mig hade valt att säga upp sig för att satsa på egen verksamhet, och i stället för att sura och kasta ut henne, spelade företaget " simply the best" under finmiddagen och alla stod upp för en stående ovation i lokalen för att tacka av henne, en leverantör som satt vid mitt bord var häpen av denna fina gest från företaget, det är så man ska behandla sina anställda, med respekt hela vägen, jag har också tyvärr sett det motsatta, när företag stänger ute och kyler ut en som självmant sagt upp sig, märkligt.   

Vi kommer alla vinna och förlora i livet, det viktigaste är hur du hantera det, gör det med värdighet så blir du vinnare oavsett! 

"The winner takes it all"   



Vunnit SM-guld som 36 åring i Viktkastning! 




Kommentarer

Populära inlägg