skuldkänslor över "varannan vecka barn" och - 9kg

Snart måndag, det bästa med måndagar är helt klart att jag hämtar viking då och det värsta är tvärt om andra veckan. Det tog lång tid för mig att inse att jag är mamma på heltid fast jag bara har min son på halvtid, tycker än idag att det är hemskt att jag inte är med i hans liv hela tiden, det var inte så jag ville ha det när jag skaffade barn. Vi kan dividera i all oändlighet om rätt, fel, vems fel är det, varför och vad som är bäst för mig vs vad som är bäst för viking, och så vidare.- det lämnar jag utanför men sorgen över tiden jag missar finns där. Det är om möjligt än tydligare nu när vi har Zeke, han bor bara här, han behöver aldrig byta, aldrig flytta mellan olika rum och personer varannan vecka. När jag börjar tänka på det så måste jag tillslut slå bort det och tänka på annat, som nu oc  sluta  skriva om det, det blir för tungt och jobbigt. Jag tror att om du som läser detta är mamma och inte har ditt barn hela tiden vet precis vad jag menar, tomrummet, skuldkänslor och saknad också frustationen över att inte ha all info, full kontroll. Ja det är klart att du kan känna samma om du är pappa i samma sits också, självklart, jag om någon vet att det är inga givna roller i vem som ska vs vem som verkligen tar hand om sina barn, här spelar blodsband heller ingen roll. Nu byter jag ämne. 



Idag har jag kört med släp, jag hatar köra med släp, eller hatar är ett för starkt ord, jag är kass på det därför är det ingen favorit. Jag tänkte på det idag, hur kass är det inte, jag är snart 40 år och kan inte backa med släp, skärpning IDA, innan jag är 40 ska jag har övat på att backa med släp, japp, så det så. Jag kanske till och med tar tag i det redan i år, eller kanske nästa.

 Kom på fler bra grejer med att jobba hemma

  • Behöver inte lägga tid på att välja kläder 
  • Eller sminka mig 
  • Kan äta lunch med min man 
  • Behöver inte gå ut o äta eller ha matlåda - har kylskåpet nära. 
Kom också på fler nackdelar 
  • Ingen ro om något av barnen är hemma (för att:) 
  • Jag har inget kotor eller extra rum.
  • Går inte sköta inspektioner eller tillsyn på distans. 
  • Jag har ingen skrivare hemma 
  • Jag har ingen scanner heller  

Men det är ganska galet hur vissa av de saker som jag anser som positiva är sådant som jag kan genomföra eller använda även på jobbet, på kontoret, men gör det inte !! skärpning på detta när allt väl återgår till det normala. Varför gör vi för lite av det vi mår bra av bara för att rätta oss i en norm? 
 
Och by the way, jag har gått ner 9 kg nu! 9 kg på 2½ månad tycker jag är ganska bra, då har jag de sista veckorna bytt taktik lite. Jag tillåter mig själv att äta det jag vill på helgen. Jag hat några byxor jag vill kunna komma i till våren, det är kanske 3 -4 kg till och som sagt jag har ingen brådska med det, nöjd om jag gör det till juni månad. Problemet för mig att hålla det, jag är som en yoyo och då menar jag inte 2-3 kg utan jag går upp och ner +-  10 kg på ett år utan problem, vilket inte kan vara så bra för kroppen, samt att det tar massa energi att gå runt att tänka på. 

Jisses, fick med mycket här, högt och lågt, djupt och ytligt. 




Kommentarer

Populära inlägg