Andra tider, nya tider, eller bara annorlunda tider ?

 Nu har jag testat på det här med att jobba hemma, jag vet ett halvår efter alla andra! Jag har haft ett mentalt hinder mot att jobba hemma, det erkänner jag. Nu måste jag, vi, faktiskt lägga undan våra egna åsikter och rätta in oss i ledet. Gör som de lärda säger, följ råden "så ska vi alla samman få fira jul igen,,,," ja lite så, jag vill kunna fira jul med alla mina nära o kära i många år framöver. Jag vill inte att en stol ska stå tom hos oss bara för att andra inte kan hålla sig från festen, krogen, eller annan samling. känner mig grymt privilegierad att ingen i mon direkta närhet är eller har varit drabbad, att jag och min familj kunnat leva så normalt som vi har kunnat göra - det ska vi inte ta för givet.

Fördelar med att jobba hemma.

  • Inte samma stress på morgonen 
  • Jag kan jobba direkt efter jag stigit upp - ingen pendling alls. 
  • kan ut och gå mitt på dagen  = få sol ljus de få timmarna det är sol nu. 
  • Dricker mindre kaffe. 
  • Får allt på to do listan gjort oavbrutet 
  • Behöver inte passa in efter andras tider. 
  • Inga kafferaster
Nackdelar 
  • Ingen tidning på morgonen
  • Inget morgon kaffe med medarbetare
  • Mörrumsåns brus hörs inte. 
  • Har ingen "arbetsplats" hemma, sitter vid köksön
  • Inga härliga besök 
Nu har jag bara varit hemma 2 av 3 dagar denna veckan, jag ska fylla på listorna efterhand. Tänk de som jobbat hemma sedan i Mars, jisses. Undrar om det är mer fördelar än nackdelar. 

Jag tycker det är bra att vi ifrågasätter normerna lite, som jag, jag har kunnat jobbat hemma innan men mentalt känt mig som en bov när jag gjort det, "inte kan väl jag",  "Kan jag göra det ?, vad ska mina medarbetare säga, måste jag inte köra till jobbet ? Ni hör ju bara sådant jag själv hittat på i mitt huvud. Jag tror att jag skulle må bra av att fortsätta jobba hemma 1-2 dagar i veckan även framöver, i "vanliga" tider också alltså. Nu framöver blir det troligtvis hemma 3-4 dagar i veckan. 

Är detta det nya normala eller är det bara en parantes i livet. Kommer det bli ett "innan corona och efter corona" när vi i framtiden pratar om tider som gått? Den som lever får se. 



Kommentarer

Populära inlägg