Ser du skogen när alla träd är i vägen ?


November! en fantastisk månad, som de andra 11, med sina egenskaper. Hösten är magiskt tycker jag, klar luft, mindre stress, vackra färger och naturen har verkligen högsäsong. Om det är något som är negativt med november och höst så är det mörkret, det är mörkt kl 17. Den blir liksom kortare, vi är inte ute efter att vi kommit hem, inte bara att släppa ut barnen. Nu bor vi utanför samhället och här finns ingen belysning, så promenader, cykelturer eller joggingrundor kräver förflyttelse  för att bli av. 

Jag plockar gärna in saker från naturen, året om, vilket min äldsta son tycket är pinsamt. Jag tar in kottar, pinnar, svamp, mossa, vass, sten ja det jag tycker är vackert och passar in för säsongen. Jag tycker det är märkligt att han skäms för att jag plockar in fina saker, när det samma inte gäller hans andra förälder, där skäms han inte. Där kommer det älg, gris och säkert ett och annat horn in, ibland ser man inte skogen,,,,,,, jag hoppas det kommer en dag när han uppskattar den där kransen av löv, tändkottarna jag stöpt, buketterna jag skapar, svampen jag plockat, kanske, en dag, en annan dag. 




Kanske kommer han ha egen skog som jag kan få gå ock plocka svamp i en dag, vilken grej. Viking är verkligen killen som drömmer om en gård, en egen gård. Jag hoppas att han får allt han vill i livet givetvis, och jag ska göra allt jag kan för att hans drömmar ska slå in, även om jag inte kan köpa en gård till honom, om jag vinner på lotto så kan jag det och då gör jag det. Kanske blir han skogsbonde, eller odlingsbonde eller kanske jägmästare, skör skördare eller skotare, eller kanske börshaj eller snickare - spelar ingen roll, bara han gör något han kommer trivas med. Sjukt spännande är det att se vad för individer mina barn kommer utkristalliserar sig att bli, och vad för vägar de väljer. 

Morgondagen är också spännande, längtar tills i morgon, extra speciellt när jag får hämta Viking efter att ha varit hos sin pappa en vecka. Glöm inte att vi väljer själva  vilket humör vi går till jobbet/skola på i morgon. leende smittar det gör även sura miner.  

Kommentarer

Populära inlägg