Vad vet vi ?

 

Det är så lite vi vet om alla andra och så lite alla andra vet om oss. Du har ingen aning om vad Personen du möter på gatan, i bilen eller i affären har varit med om, vare sig i liver eller just den dagen. Vi tar för givet att världen snurrar på för alla på ungefär samma sätt som för oss själva. Personen du möter i en blick över kyldisken på Maxi kan just ha kommit från sin första cellgiftsbehandling, förlorat en anhörig eller tvärt om kanske just skrapat fram tre tv apparater på sin trisslott, blivit friskförklarad eller fått ett barn några timmar tidigare. Visst är det coolt!

Jag minns efter jag fött barn, första gången på maxi efter det var som att gå i en bubbla, ”måtte ingen prata med mig” kände jag. Jag minns när vi gick ut ifrån sjukhuset i Karlskrona efter svärfar just dött där inne, med enbart hans tillhörigheter i en icke värdig vit plastpåse med oss ut. Under några timmar och dagar var det fullt fokus på ”vad gör vi nu” och hur reder vi ut allt det praktiska, syntes det på oss? Troligtvis inte! Jag har än fler minnen av lycka, lyckliga tider i mitt liv när jag svävat på moln och i dessa tider kan man inte bry sig mindre vad andra tycker jag bara hoppas att det smittades, att man gjorde någon annan lycklig av att själv vara lycklig!  

Vad vill jag ha sagt med detta undrar du nu? Det är inte alltid att jag vill ha något sagt, alltså att det måste komma ur en sensmoral eller dagens visdom, jag vill bara få ner sådant jag tänker på, och det är inte säkert att det ”make sense” för någon annan än mig själv och då är det så. Jag kunde inte bry mig mindre om ingen förstår eller tycker samma.

Kommentarer

Populära inlägg