40-årskris!

40 årskrisen kan börja!!!!

 Jag skulle vilja att det fanns ett annat ord att använda förutom kris, kanske 40-års refklektion, 40-års lycka, 40- års klokhet, 40 års funderingar, alla de där stämmer mer överens med hur jag känner inför denna dag mer än kris! kommer dela många funderingar här i bloggen detta år tänker jag! 

Är jag mitt i livet nu? Det vet man ju aldrig, eftersom vi inte har en aning om hur länge vi får leva. Rent genetiskt så är jag det, ingen av mina mor och far föräldrar klarade sig till 80 år (om jag minns rätt), jag har alltså (kanske) levt halva mitt liv redan. Jag får inte jättepanik när jag tänker på det, jag har gjort väldigt mycket roligt saker i mitt liv och om jag tänker på att jag ska få vara med om lika mycket till så tycker jag - wow va kul, det är så mycket kvar alltså! det är ca 10 år av mitt liv jag inte minns så mycket av, alltså de 10 första och mellan 15-30 hände det ju hur mycket som helst, där var lite peeken skulle jag vilja säga - absolut ingen tid jag skulle vilja uppleva igen men en tid som jag tror präglar allt annat. 

Att fylla 40 är såklart en ynnest och milstolpe, alternativet är betydligt mycket dystrare. Jag siktar på att bli 100 år, om jag får vara frisk. Jag har ju redan konstaterat att rent ärftligt ser det inte ljust ut, inte heller om vi lägger på sjukdomsbilden på det, cancer tänker jag då främst på, som finns i rätt nedstigande led! Men jag tänker då att det inte spelar någon roll, någon är alltid "regeln som bekräftar undantaget"

Jag har börjat inse hur andra är och ser gamla ut, och kan inte identifiera mig ned det! Jag är för evigt ung, känner mig ung, jag fattar att jag inte är det, eller NEJ det är just det jag inte fattar - vad hände? kändisar börja bli gamla, släktingar börjar bli gamla. Jag tittar på folk som jag tycker ser "vuxna" ut, då kan de vara 30 år, alltså 10 år yngre än mig och NEJ jag kan inte acceptera att jag är eller ser äldre ut. 

Mina barn växer, de tycker jag är gammal, pinsam och från stenåldern - typ!   

Nog spekulerat om detta för idag, finns mycket som är bättre med att vara 40 än, 20, det ska jag ägna ett annat inlägg åt. 

Idag ska jag göra saker som får mig att må bra och kanske lever längre, träna och äta gott, bra taktik va? 

Kommentarer

Populära inlägg