100% och Gässen!

Jag känner idag att jag  nu är tillbaka på 100% efter denna långa tid av förkylning eller vad det nu var! ljuvligt om du frågar mig, not so much om du frågar min man, han tycker det var lugnt och skönt när jag var sjuk och hade lite lägre stressnivåer. 

Idag har varit en perfekt dag, Andreas och zeke fdrog på träning i ishallen och vi andra började med frukostbuffé på Best Western i Karlshamn, jag i sällskap av Viking och Wille, de är inte lika exalterade som mig men jag börjar lära mig att inte ta på mig andras sinnesställningar (har alltid varit sjukt bra, eller dålig beroende på hur man ser det just på det) vidare till lämning av en styck el-bil (haft nya C40 hemma och testat) och sen in till Stan!

I min värld så tänkte jag att va mysigt att gå på "stan" en runda, strosa, kolla i affärer, nya kläder, nya skor, fika och allmänt lugnt och skönt, nu är det jag som säger "not so much" när man har två killar med som inte delar denna bild. Det blev en snabb runda på stan, nya skor fick jag med mig tack vare att butiken låg bredvid leksaksaffären i övrigt så blev det 3 påsar fotbollskort och en slimehand - inte alls sim min bild, men fler blev nöjda så Win -win! Vidare till svärmor för lämning av tavelram och där fick vi goe fika minsann, varmchoklad på riktig choklad, grädde, marshmallows, chokladsås = mätt igen!          

Hem en runda, för sen åka upp till Kyrkhult hela bunten, killarna spelade fotboll och jag tog Loke på min första joggingtur på 3 veckor, har känts som 2 månader! Kyrkhult är verkligen mysigt, skulle lätt kunna bo där, en av få platser jag verkligen tycker att pulsen sänker sig på. tog en tur på slingan och sen runt sjön, Isabackarna och sen slingan halva varvet igen, tills jag fick ihop 7 km. Hem och laga lite mat innan nästa aktivitet. 

 (här tog jag det lugnt i säkert 15 minuter) 

De minsta var sen sugna på friåkning så Andreas for dit och jag kallade in mamma för hjälp med de där gässen Viking tagit hem igår. Jag visste att det var ett bra drag att kalla in föregående generation och en mer rutinrad person för detta uppdrag, mamma och Viking fixade detta galant, fast hon heller aldrig flått, styckat, fileat en gås innan, vissa personer kan man lite på till 110%. Bo och jag assisterade i arbetet men det var verkligen mamma och Viking som skötte grovjobbet. Med sig hade de en kokbok från 1942, helt fantastisk, med recept och "vett o etikett" i, jag ska bottanera mig mer i denna, finns dukningar, hur man viker servetter, vilken mat barn ska äta och så klart alla härliga recept från förr, bland annat viltfåget. 
 



Nu känns allt lite bättre när vi faktiskt har tagit hand om viltet, jag hade lite panik över hur jag skulle lösa denna situation igår. En slolt son som kommer hem med vilt efter sin första gås jakt och så jag, en förvirrad mamma med två gäss i garaget som hon inte vet hur hon ska hantera. 

Nu återstår bara tillagningen av detta, hoppas innerligt att jag lyckas med det. Jag själv har ju stoltserat med att ett av mina mål med min jägarexamen är just fågeljakt, gås och anka. Men om man inte kan ta hand om viltet efter och få föda ur det så ser jag ingen vits med jakt. Jag skulle aldrig jaga och döda något om jag inte har för ambition att äta upp det, eller se till att någon annan göt det. 

fortsättning följer med dessa gäss! 

     


Kommentarer

Populära inlägg