Vad gör jag med gässen?

 Jaha då har min son tagit hem sitt första vilt, grå gås, jaha säger jag, vad gör jag nu? Jag har aldrig, passat, flått eller styckat en gås, eller annan fågel heller för den delen. Vilt är bra mat, bland den bästa ur många aspekter, hållbart, närproducerat och snacka om "slowfood" det går miljoner gånger snabbare att åka till maxi och köpa något klart än att först ta jägarexamen, lära sig jaga, alla förberedelser, skjuta sitt vilt och för att inte prata om lära sig ta hand om det efter det dödande skottet, tillaga det och sen äta - ja ni hör ju, maxi går snabbare! 

Jag känner mig just nu helt handikappad för att jag inte kan! När jag var liten fick vi titta på slakt, grisslakt, inget konstigt med det då, jag fick se hur de dödar, tömmer den på blod (blev blodpudding som skulle vispas direkt!) skållas och hängas upp. Sedan dess har jag visst sett mycket vilt dödas men jag har aldrig lärt mig eller varit intresserad för den delen heller hur man styckar eller tar hand om viltet, kom aldrig så långt. Nu har jag ju som bekant tagit jägarexamen men styckning eller hur man tar hand om vitet var inget vi lärde oss, det får man gå andra kurser för att göra, om inte annat livets kurs och gå med andra som kan. Jag får npg använda en livlina på detta uppdrag, ringa någon, googla och trial and error får bli det som gäller. Faktum kvarstår jag har två gäss som jag förväntas ta hand om - hjälp! 

Kommentarer

Populära inlägg