10 000 steg

 Jag fick en aktivitetsklocka i julklapp av min kära make, den har jag nästan blivit smått manisk av. Jag hade som mål att gå minst tiotusensteg om dagen och det bara måste jag hålla! Det hjälpte också att skaffa hund naturligtvis. 

Det finns många fina vandringsleder runt där vi bor, men visst är det ett härligt (och något märkligt) fenomen att vi behöver ha en utmärkt led med en färg på träden för att vi ska ut och gå en runda. Vi behöver alltså att någon annan föst ska ha testat, markerat ut, mätt och gärna också ritat en karta för att vi ska röra oss i skog och mark. Egentligen är det ju bara ut och gå, det finns stigar, leder och skog överallt och gps har vi på mobilen (om man skulle vara osäker på var man är) men nej det är ett fysiologiskt motstånd för de flesta, vi går på en stig som någon annan har gått innan - det blir bäst så!     

Oavsett om vi måste gå på en upptrampad stig eller vågar gå rätt ut, är det bra att vi tar oss ut i naturen. Vi kan också lära oss av det vi har i vår omgivning! Genom att kunna läsa av skog och mark kan vi lära  mycket, varför vi bor där vi bor, varför samhället ser just som det gör just där vi är, varför dessa träd och växter växer just här, vilka djur trivs här och vilka trivs inte här (och varför)






Nu är jag lite partisk men här i Olofström har de lyckats bra med leder, det finns nya, gamla, nya broar, grillplatser, blekingeleden, sydostleden, kanotleder, båtleder, leder i naturreservat, rid leder och tillgänglighetsanpassade leder, leder med tipsrunda, leder med orientering, naturpass och hitta ut ( ja de ordnas av olika organisationer!) Det har anlagts en våtmark i närheten där vi bor och i samband med det har de skapat en 2 km runda i det lilla naturreservatet som ligger bredvid, bra där (de två översta bilderna) 

Det här med 10 000 steg förresten, det har ju snabbt gått över till att jag ska försöka få 20 000 varje dag, det kräver lite mer, men just nu klarar jag 4 av veckans 7 dagar med över 20 000 steg. 

Kommentarer

Populära inlägg