Norrland 

Sitter i skrivandes stund på Arlanda efter två intensiva utbildningsdagar, utbildning i ledarskap och Sveaskogs syn på ledarskap. Mycket givande och utvecklande. Vi har befunnit oss på Lidingö, inte optimalt om du frågar mig, men det var vacker omgivning och dagarnas innehåll har varit bra. När jag menar att det inte var optimalt är det helt geografiskt menat, alla 15 kursdeltagare måste ta sig både till Stockholm, vilket är rimligt med tanke på DN geografiska spridningen, men att också ta oss  ut till Lidingö kostar än mer tid och pengar. Men visst var det fint! 

Kanske är en tanke att vi lantisar ska hänga där? Storstan men naturnära! Det var jag och en till från Kalmar resten var Norrland - härligt, allt låter exotiskt och naturligt när de pratar. De kommer ifrån Kiruna, Luleå, Jokkmokk, Arvidsjaur, och pratar om jakt, fiske, skoter, fjällvandring, hundar och palt, ok inte palt, det hittade jag på, men de övriga är deras vardag och största intressen näst efter skog naturligtvis. Som vanligt är jag lite udda och ensam, men absolut inte utanför eller exkluderad. Jag hänger inte alltid med i snacket men de flesta brukar inte hänga med när jag pratar heller, så det kan väl vara rättvist. 

Nu två timmar senare skriv start sitter jag på Bromma då första planet blev inställt, skulle bott i Norrland - dit gick planen som utsatt! 

Hur som åter till sakkunskaperna, Jag vill och kommer lära mig mer om skogen det är jag klar över och har förankrat en plan för detta med min chef. Lära mig mer om jakt?- vet inte ännu, när i hela friden skulle jag ha tid med jakt ,och jag tänker att jag nog ska nöja mig med att lära mig fiska först. Hundar, jag vet det jag behöve veta, kommer antagligen aldrig ha hjärta att ha ny hund, har inte tid med hund och har inte mer utrymme för dåligt samvete, skoter- inget för mig som bor i söder och fjällvandring måste jag ju testa på. Kan man vandra med barn ? Kan man vandra med våra barn ?

Jag har ju varit i städerna jag nämnde tidigare, när jag var barn, kommer ihåg vissa delar ännu , vill klart att mina barn ska få samma möjlighet, bara en tidsfråga! 

Jag måste alltså ”göra Norrland” jag också, måste ge vika för grupptrycket! Kanske  får jag fjäska in mig hos någon kollega i norr som kan visa mig den optimala Norrlands upplevelsen? Då vill jag : vandra i vacker miljö, äta mat tillagad över öppeneld, fiska i en fin älv, lyssna på tystnaden, sitta på renfäll, se renar, norrsken. naturligtvis ska solen skina och det ska vara myggfritt - går det ordna ? 

När åker vi? 


Kommentarer

Populära inlägg