Ska du jobba heltid

I söndags träffade jag en mycket klok kvinna, en som jag tycker mycket om och som alltid är så glad, positiv och som sagt klok. Vi kom att prata om att det snart är dags för mig att börja jobba, jag berättade att jag längtade med att jag inte rår för att få dåligt samvete över det här med lämningar på förskolan. Det är flera som sagt till mig "oj ska du börja jobba heltid" - gör man inte det ? Kan slå vad om att inga män får frågan "ska du jobba heltid" när de varit föräldrarlediga. 

Jag gillar mitt yrke och tycker det är fantastiskt bra att faktiskt ha ett jobb och plus på det ett jobb jag gillar - få förunnat tror jag! Den kloka människan jag träffade rådde mig att inte bry mig om andra mammors åsikter och att göra det jag känner är bäst för mig. Det som får mig att må bra får också min familj att må bra. 

Varför är vi (läs kvinnor) så dåliga att pusha varandra och lyfta varandra, nej bättre att ge dåligt samvete, prata lite bakom ryggen och vara avundsjuka! Ja det är just avundsjuka och missunnsamhet som är boven tror jag. 

Vi har det fantastisk bra här i Sverige med möjligheten att vara hemma med våra små och få betalt i över ett års tid,  många av mina klasskompisar från college tiden har inte den möjligheten alls, men det räcker tydligen inte! 

Vi kan ju se om 15-20 år om mina barn har tagit skada av att börja förskola vid ett års ålder, hör o häpna, ve o fasa har både en mamma och pappa som jobbar heltid, Huva!

Kommentarer

Populära inlägg