Tid och pengar 

Tid och pengar är något vi alla jagar, ett livslångt projekt att få mer tid att ” göra saker” Och ett evigt jagand efter mer pengar, vad är det egentligen vi ska göra med mer pengar och tid? Tänk om vi använde det vi hade, både tid och pengar, mer förnuftigt! Jag är ett typexempel på en person som alltid jagar något annat, alltid vill mer, aldrig nöjd kanske hänger detta ihop med att jag också oroar mig hela tiden, jag har alltid ett moln som hänger över. Jagar jag lycka ? 

Jag borde gå runt och vara lycklig hela tiden, jag borde inte ha några bekymmer alls, jag är lycklig lottad! Nu skäms jag nästan och fler med mig borde skämmas, vi lever i Sverige, har jobb, har pengar, familj och är frisk. 

Det är en ständig balansgång med att leva bra här och nu och samtidigt förbereda för att kunna leva bra hela livet, problemet med det är att vi inte vet hur länge det är. Jag följer många ekonomiska trådar på fb där det hetsas om att spara och placera, jag gillar själv att spara och har börjar så smått aktivt placera pengar ändå kan jag inte släppa på tanken, vad är det vi förbereder oss för? Vad sparar vi till ? Jag har just nu inga mål, kunde haft massor; betala av lån, spara till just den bilen, köpa det där huset,  resa, men nej just nu har jag inga mål men sparar ändå! Jag är född smålänning och gillar tryggheten det ger. Jag vill ha mina ”fuck you” pengar, det ger mig en trygghet att klara mig själv, stå på egna ben och inte vara beroende av varken någon person eller organisation. 

Vet egentligen inte vad jag vill ha sagt med detta då jag själv tycker jag har en bra balansgång, jag sparar men unnar mig också, tror det är viktigt med medvetenhet, jag tror inte meningen med livet är att hela tiden jaga något annat, jag jagar hela tiden, jagar känslor, jag strävar efter att uppnå en viss kännsla och om det sen innebär stt ha x- antal kronor på kontot, gå ner 10 kg eller kunna dra 120 kg i marklyft, få klart det där avtalet, lyckad med projekt, det kvittar, det är känslan av att klara av det som är priset, känslan av den tillfredsställelsen är både målet och resan.

Jag tycker man ska veta vad det är för tid man jagar? Och vad är det för pengar man är ute efter? Vad gör dig lyckligare ?eller är det faktiskt så att du blir lyckligare av utmaningen att klara dig med det du har än att sträva efter mer ? Där är vi alla olika vilket också är viktigt, annars går inte vårt samhälle runt. 


Kommentarer

Populära inlägg