Vinterkrisp och vilja

Idag har vi åkt skidor på premiären i vångabacken. Jag har inte varit där på 15 år och jag blev positivt överraskad (älskar när det händer) Tänk att vi kan åka skidor 20 minuter hemifrån, i Skåne också!! För mig behövs det några åk innan jag kan ta mig ner med någorlunda heder i behåll. Det är betydligt svårare att åka i en konstsnöbacke märkte jag, det är isigt och hårt överallt. Zeke och Andreas kom såklart in i gamla svängarna nästa direkt. Men som sagt jag är väldigt glatt överraskad att vi har detta så nära, jag hoppas vi tar hos dit fler gånger nu i jul (och att det inte regnar bort i veckan)

Igår var vi på kalas utomhus, det var krispigt, kallt men så ljuvligt! så länge man har klätt sig rätt så är det helt fantastiska dagar vi haft för att vara ute på. Barnen roade sig  med att vara på isen, hur härligt som helst, de älskar verkligen det här med is. När vi är ute kan även alla fyrbenta vänner vara med, bara det är skönt för själen, när alla kan vara med behöver jag inte stressa hem till något. Känns alltid som lugnast när alla är med. Vi har ätit grillad korv till lunch både igår och idag och korv med bröd smakar aldrig så gott som när man får det utomhus, grillad över öppen eld med varmchoklad till.

Jag hoppas vi får många sådana här härliga dagar till nu under jul. 

Vi har också hunnit med mammas årliga glöggkväll, det finns alltid flera sorters glögg med massor med tillbehör att välja på följt av god mat i mängder. Rådjursgryta fick vi, så gott, jag önskar jag kunde säga att det var från den jag sköt men det var det inte, kanske i framtiden kan jag också bjuda på något jag pangat själv (om min man bara låter mig köpa ett vapen, eller två ; ) ) Många goda skratt blev det under kvällen, jag tycker det är kul att höra om storries från förr, när mina föräldrar var unga, om kvällar när de var ute och festade, höra om hur det såg ut och hur mina mormor och morfar var.   

Förra veckan var det julfest med jobbet på torsdagen och så följe discovakts uppdrag för Vikings klass på fredagen, kontrasterna i livet är det som gör det! Jag älskar att Vikings klass är så företagsamma, de ordnar discon för resten av skolan för att få in pengar så de kan hitta på något kul innan de slutar 6an, och splittras. ush, jag tycker det ska bli jobbigt. Kylinge har verkligen den bästa skolan som finns, jag har sagt det innan, men jag önskar att alla barnen kunde få gått där, små klasser, på landet, familjärt, ute aktiviteter, utflykter, lagar sin egen mat, nästan som när jag själv gick i skolan. Nu ska de in till en stor skola, men A-F klasser och "häftiga" stora storstadsbarn, gaaa stoppa tiden säger jag!  

På tal om företagsamhet så är jag som sagt stolt över både Viking men också hans klasskompisar, de jobbar på bra och tar verkligen sina uppgifter på allvar, de bemannar, köper in, tar betalt, de tar hand om de små. de pratar med föräldrar, de styr upp allt under dessa discon, en fröjd att få se. Igår såg jag en kille dela ut reklam i ett bostadsområde, då kom jag på mig själv att min första tanke var att tycka synd om honom, det var kallt och där gick han med en vagn och en uppgift att dela ut alla dessa reklambladen, men jag borde stannat och hyllat honom, han gjorde sitt jobb, ett jobb han tagit, utför och får betalt för, medans han är ute och tjänar in sina egna pengar ligger säkert hans klasskompisar hemma och spelar WOW på ett spel som de fått av sina föräldrar utan att behöva göra ett smack, utan att veta vad det kostar att köpa, utan att veta hur mycket deras föräldrar får jobba för att betala det. Killen med reklamblanden är den som det kommer gå bäst för i livet, nu kan det finnas tusen nyanser av detta senario såklart, jag antar bara. Jag blir glad av företagsamheten och entreprenörandan men även helt vanlig vilja, man kommer långt på vilja och beslutsamhet,              

Kommentarer

Populära inlägg