Dan före dan!

Första lediga dagen för barnen och när tror ni första vakande? 06:00 såklart! Nu ska vi se hur länge tonåringarna håller i kudden, jag räknar Viking som tonåring fast det är någon månad kvar, han är så mycket tonåring man kan vara. 

Jag kan på många sätt inte fatta att det är jul och att ett år (snart) har gått, men vet ni vad! "we made it", vi klarade ytterligare ett år, låter drastiskt, men för många är det just så det är, inga stora ambitioner eller planer, bara ren överlevnad, kan vara på grund av sjukdom eller på grund av andra sociala faktorer, eller världsläget! Faktum är att vissa inte klarade sig genom 2022, jag tänker på vår granne som för några veckor sedan somnade in, jag tänker på min släggkompis som inte fick kasta vidare, jag tänker på vår jaktledare som inte får stå på fler pass, och så tänker jag på lilla Ebba som jag inte känner men vars berättelse berört så många genom hennes mamma öppna och hjärtskärande instagram, att cancer kommer och tar så små barn på ett så brutalt sätt är inte ok alls! Det är alltså inte självklart att vi får hänga med, livet är inte självklart, gör det mesta utav det du har, fast du inte har allt du vill ha (troligtvis är det tillräckligt!) det låter som en klyscha men det är så, det är verkligen så.    

Nu ska jag inte vara ledig alla dagar i mellandagarna men jag tänker använda de dagarna jag är det väl, ladda batterierna för att 2023 ska få bästa förutsättningar att lyfta, både privat och på jobbet. På jobbet har vi massa roliga saker på G så det kommer bli ett bra år utan tvekan, det är ett team arbete  Privat hoppas jag också det kommer bli ett bra år, har inga stora planer jag är nöjd om alla är friska men såklart vill jag uppleva vissa saker, jag vill nå vissa saker, jag vill utvecklas både psykiskt och fysiskt på olika plan. 

Igår var jag ute och joggade en runda, kändes som en evigheter sedan och kläderna vittnade om detsamma. Jag joggade genom ett område som håller på att gallras och då kom den ljuvliga doften, den  som kommer med nyhugget trä, alltså bland en av de bästa dofterna som finns. Dofter är viktiga för mig. I veckan var vi på konferens på PM& Vänner i Växjö, där jobbar de med doft essenser på olika sätt, vilket för mig tillför en extra dimension av hela upplevelsen. Jag älskar ju när hotell har tänkt till på alla plan och även adderat doft sinnet. De naturliga dofterna är såklart de bästa, doften av eld, nymalen kaffe, kardemumma, bebis, kanelbullar, dagg, regn eller nyutslagen björk bara för att ta några exempel. Jag vet inte om alla är öppna för att tänka på dofter jämt, men prova om ni inte tänkt på det innan, speciellt naturdofter, hur det doftar efter ett regn, hur doftar det på hösten och på våren. Nu under julen finns det massor av mina favorit dofter och det förknippar jag mycket med min tid i New York, en ingefärslatte, en kanelbulle (på amerikanskt vis) pumpa, kanel, varje butik, restaurang, café har för mig ett doftminne förknippat med platsen. Kanske alla har? När jag var liten kunde jag tänka att jag har bättre hörsel och doftsinne just för att kompensera min dåliga syn, kanske, kanske inte.

Idag är dan före dan, stort för barnen såklart, de kollar klapparna, som vi redan lagt fram, funderar, planerar och fasar över "är det alla" ahahhah,,,, jepp det är alla och det är tillräckligt och det är det ni får! När de är vuxna ska jag ge igen! Var jag likadan kanske? Ville vi alltid ha mer även förr ? Jag minns att jag inte hade några problem att skriva en önskelista, idag blir den inte lång för barnen har allt redan - skrämmande.       

jag saknar snön och isen för att det ska bli en riktig julkännsla. 

Kommentarer

Populära inlägg