Denna dag och jul minnen som varit!

I vanlig ordning fick jag med fler barn hem än vad jag lämnade på morgonen, vilket såklart för det mesta inte är några som helst problem, vi är vana vid att vara många och ska jag vara ärlig är det ibland lättare för mig. Viking, som vägrar vara på fritids,  var redan hemma när jag kom hem med småkillarna, och han tog gladeligen tag i en klubba och spelade hockey, innebandy eller något mitt i mellan är det väl mer, den enda regel jag hade var att om man träffar julgranen får man kraftiga minus poäng! Idag har morfar hämtat Viking och gått ut med Loke till jag kom hem, så klarade jag av även denna dag och tror att jag har allt uppstyrt till i morgon, ibland behöver jag inte några spektakulära äventyr, jag är nöjd om jag får ihop logistiken en helt vanlig dag. En annan sak jag är tacksam för i vardagslogistiken är dagar som idag då jag fick till lunchträning på jobbet, helt perfekt när det ges möjlighet till det. Det funkar enbart om jag ser till att ha matlåda med och inte har möte till kl 12. 

Fick höra på vägen upp mot jobbet idag att det väntades blixthalka efter lunch och mycket riktigt så blev det glashalt lagom till det var dags att köra hem, men det gick odramatiskt och bra. 

Nu är det bara några få dagar kvar till julafton, ingen stress, men heller ingen vidare känsla, speciellt inte efter dagens regn, det lilla fina vita krispiga som fanns är nu borta. Jag har hela mitt liv haft en bild av hur jag vill att julfirandet ska vara, jag börjar inse att det är enbart en illusion, en dröm som inte blev av. Jag klagar dock inte, jag har det jättebra och fokus för oss är att ge barnen en fin tid med traditioner de kan ta med sig och minnas när de blir strörre. Jag minns saker från mina barndomsjular, vissa saker minns jag och vissa saker tror jag att jag minns för jag sett det på bild. Jag minns tydligt efter jul när vi åt lutfisk hos mormor, alla åt lufisk hos mormor kändes det som, barn och barnbarn och barnbarnsbarn. Jag minns farmor och farfars roliga hus i olika nivåer med vita statyer och en koja/lekrum mitt i trappan. Jag minns jul hos mina kusiner i Kristianstad, jag minns också någon jul när jag och pappa satt själva då mamma jobbade och Henrik var hos sin tjejs familj, bara bra minnen. Jag har även spenderat julafton på Wakiki Beach och Rockerfeller center, inte någon vidare julstämning där heller,,, hahahha, men minnen som finns för evigt. Juldagen däremot kommer nog vara tydligast förknippat med jobb, alla dessa år med juldagsdisco, barer att preppa, växel, vakter, tillstånd, entre, garderob, är allt fixat, kommer något braka åt fanders denna kväll,,,, (det gjorde det aldrig!) 

Just nu längtar jag till ledighet, god mat, sovmorgon, träning, vara med barnen, göra barn glada, åka skidor och vara ute om vädret tillåter, sen ser jag faktiskt fram emot ett nytt år, nya tag och massa nya projekt. 2023 är på intåg - jag jag säger bring it on.      

Kommentarer

Populära inlägg