Stengärde och jägarexamen

Är Ni som jag och blir lika fascinerad och förundrad varje gång jag ser ett stengärde mitt inne i skogen? Jag blir full av förundran och beundran över de som en gång måste ha slitit och släpat för att bygga detta. Varför just här är det första jag tänker på, hur såg landskapet ut då? Vilken enorm tid de måste lagt ner på detta gärde, som idag "enbart" är en mossbeklädd fornlämning, ibland kulturminne, mitt ute i skogen. Jag/ Vi bor fantastiskt fint just vid vackert varierande skog, så som skog ska vara. Jag gillar den gamla delen som är gles och fullproppad med mossa, det är som ett hav av mossa och grönt som omsluter en när man går där. Skogsbad har blivit populärt på senare år, och det är just den känslan jag får när jag går in i de delarna i "vår skog". Jag längtar till om en månad, då håller allt på att spricka ut i blom och det blir som dikten: "det gör ont när knoppar brister" 




För något år sedan läste jag Hållbart familjeskogsbruk på Linneuniversitetet i Växjö och fick lära mig saker som jag aldrig trodde jag skulle tycka var intressant, men ack vad fel jag hade. skogsekologi med lektioner i jordmåner, istiden och varför allt faktiskt ligger där det ligger och vårt samhälle ser ut som det gör. Ja sen fick vi lära oss massa annat också, brakved, och tjurved, sandiga moräner, fub, kub och hur man räknar ut hur mycket virke det ligger i en timmerhög, så intressant. Jag älskar att lära mig saker, sen hade jag önskat att jag var bättre på att komma ihåg det jag lär mig. Sista åren har jag gått en utbildning vid sidan av jobbet varje år, i år är inget undantag, jag pluggar till jägarexamen. Det kom jag just på att jag inte skrivit ett ord om, det ska jag göra ett längre inlägg om inom kort. 

I veckan kommer jag förhoppningsvis kunna gå ut med mitt nya jobb, det har blivit lite försenat, men press releasen är skriven och den ska bara ok i styrelsen senare i veckan. fortfarande nyfikna? Jag är fortfarande full av förundran hur Ni är så många som kan tycka det är spännande och intressant att just vara liten del av mitt liv, så tacksam för det. kul! 

 Denna helgen har varit ljuvlig, den har bjudit på det mesta. Idag har det varit gött att vara ute i stort sett hela dagen. Jag och Andreas har rekat för ett framtida projekt vi har. Zeke har fått kläm på hur man cyklar och trädgården har blivit lite snyggare, bara lite dock.   


Viking och jag tog en "Mamma & Viking get a way" fredag till lördag, så välbehövligt för oss båda! Hotell, god mat, sovmorgon, ensamtid och skratt. Det måste vi göra fler gånger, han behöver det och jag behöver det - vi behöver det, Det är inte lätt det här med att få ihop en stjärnfamilj alla gånger! 

Nu kör vi nästa vecka med premiär i fokus! 
Nej det kommer inte bli som mina tidigare, men det blir av, bara annorlunda, som allt annat så finns det ett Före Covid och ett Efter, eller kanske mer korrekt är att vi fortfarande är mitt i det! 


 


Kommentarer

Populära inlägg