Det här med att ständigt vara á jour & byxor

När någon ringer säger de ibland "stör jag?" "Nej, då hade jag inte svarat" brukar jag säga. Jag vet inte hur Ni är men om jag inte kan svara så gör jag inte det. Kan jag inte lägga i från mig det jag håller på med, eller finner det lämpligt gör jag inte det, och svarar inte av den anledningen. Tack och lov är det väldigt sällan om än någonsin jag fått panik samtal (peppar, peppar). Ganska ofta är jag upptagen och kan inte omedelbart svara när någon ringer, då ringer de direkt igen eller skickar ett meddelande "ring när du kan", är det bara jag eller är det inte en självklarhet? Om jag ser missade samtal så ringer jag upp så fort jag kan. Skulle jag mot förmodan glömma bort det (kan hända den bästa) så är det väl inte hela världen om den som ringer får testa igen?

Jag vet att om jag rannsakar mig själv är jag lika stor bov i dramat med att vilja ha svar här och nu, jag vill också ha svar NU eller igår. Jag prokrastinerar sällan, tycker inte om att skjuta upp saker. Ibland kan jag dock lida av plötslig telefon skräck, ser jag då ett nr som jag inte ha inlagt så kan jag dra mig för att svara. Jag är dock alldeles för nyfiken för att inte ringa upp eller direkt kolla vem det kan ha varit. Ibland är det tvärt om, att jag får flow, och kommer på mig själv att ringa upp alla de jag tänkt ringa den veckan direkt efter varandra. Det finns alltså olika dagar, det vill jag tro det gör för alla.      

Jag har sedan något år tillbaka stängt av vissa aviseringar på mobilen, mailen, insta och fb, det är ett beslut jag fortfarande är nöjd med. När man har, inte bara sin egen, utan en del företag -& föreningssidor att hantera blev det ett väldig "plingande" hela tiden. Mailen är också skönt att kolla på när jag själv väljer att göra det. Det är lätt att mail-inkorgen blir dagens "to do" lista, vilket kan göra att man tappar focus. Bra tips är att dagligen tänka eller som jag skriva listor på sådant som måste bli gjort innan man öppnar mailen, innan det börjar tick iväg och låta andras agendor styra min dag. Ibland slarvar jag med det och då blir det lätt att inkorgen styr min dag och vips  kan man vakna mitt i natten av "det där skulle jag ju gjort!"    

På tal om att ha olika dagar, det har jag med kläder också. Idag skulle jag köpa ett puder (för jag tappat det jag hade i golvet) väl på Lindex passade jag på att prova 3 par byxor, när jag kom ut ur butiken frågade hon som arbetade om det gick bra ? Nej sa jag, idag är ingen bra byxdag! "jag fattar så hon direkt, du får komma tillbaka en annan dag när det är en bättre byxdag!" Nu vet jag inte om hon förstod mig eller om hon bara insåg att det inte kommer spela någon roll vad hon säger för jag kommer ändå inte köpa byxor just denna dag. Jag tror vissa av er fattar vad jag menar, ibland går man in i ett provrum och det finns få saker som är mer deprimerande än prova byxor, och man kommer ut ut lite mer sänkt än man kom in - någon borde verkligen göra något åt det där, alltså verkligen jobba på hur man kan få fler nöjda kunder EFTER provrummet! ljus, musik, doft, personlig hjälp osv. Många jobbar såklart redan fantastiskt med det, de stora internationella märkerna framförallt,  det är mer i storstäder upplever jag, tyvärr. Eller kan jag själv ta tag i mitt godisintag, bli vän med hur min kropp ser ut och vilken storlek den har  och acceptera  de provrum som finns, ja det är ett annat alternativ det också =)     

Kommentarer

Populära inlägg