Drunknar i alla andras vetande,

Har ni också hört mängder med slagkraftiga ord, citat och en stjärnhimmel av metoder när det gäller att prata om och utbilda i ledarskap? Jag har. 

"Tror du att du är för liten för att påverka, då har du aldrig haft en mygga i sovrummet.” – Okänd

”Det är 100 procent troligt att du inte träffar med de skott du inte skjuter.” – Wayne Gretzky

“Ledarskap är handling, inte en position.” Donald H. McGannon

Listan kan fortsätta och fortsätta hur länge som helst, någonstans i denna djungel ska man hitta sin egen sanning. För det är det det handlar om; ta in alla dessa kloka ord och andras kunskap, addera med sina egna erfarenheter och skapa sin sanning som känns rätt, just nu ska också tilläggas. Det sistnämnda är viktigt eftersom allas vår vardag förändras, ständigt, så är det för alla på olika nivåer naturligtvis. För vissa ändras livet tyvärr helt flera gånger under en livstid, medans vissa kan tillsynes leva samma liv dag in och dag ut utan större händelser. Många tenderar att tro att man ska hitta sitt sätt och så kör man på det hela livet, och för vissa funkar det men för mig är det inte troligt eller rimligt! När jag stiger upp i morgon så är det samma sol som lyser som igår men det kommer aldrig bli samma dag igen! Hur mycket jag önskar att vissa dagar ska komma tillbaka så är faktum att jag aldrig kommer få uppleva dem igen. Vi kommer inte andas samma luft som igår, gårdagens chans kommer inte igen. Detta behöver inte vara negativt, det ska man verkligen ha med sig. För vissa är det en räddning att gårdagen inte kommer igen, att det finns en tillit till att morgondagen kan se annorlunda ut än idag. Är man sjuk eller mår dåligt lever man just på det, att nu kan det bara vända och bli bättre. Det går alltså åt båda hållen.

Vi brukar prata om just detta faktum i fiskesamanhang; att du kan aldrig gå i en älv med exakt samma förutsättningar som du haft tidigare. Du kan göra allt för att återskapa det med att fiska vid ca samma temperatur  och flöde, du kan ha samma utrustning och kläder men du kan aldrig gå i en älv under exakt samma förutsättningar två gånger. Vatten är ett levande element och vatten rör sig, på en nanosekund har allt förändrats och kommer aldrig åter. Det är samma sak med resten av livet, tiden du spenderat kommer inte igen, men de kan leva kvar i minnet, bli till erfarenheter. 

Så om du som jag ibland undrar om alla inspirationsföreläsare har gått samma kurs, gått på utbildningar där den ena metoden efter den andra presenteras. Har du varit på kurs där ämnena är: "så här löser du besvärliga situationer", "så här coachar du bäst", "så här blir du ditt bästa jag" och så vidare och så vidare är det alltid till slut upp till dig själv.

 Man får akta så man inte drunknar i alla andras vetande!



Men vilken styrka om fler kunde stiga upp på morgonen och se möjligheterna med 24 helt nya timmar. 24 nya timmar till nästa morgon och det är vår enskilda uppgift att se till att de blir meningsfulla för just mig. Nu vet jag självklart att det finns de som vaknar upp till sitt egna helvete och inte kan just det, inte kan styra sitt liv av olika anledningar, nu menar jag oss privilegierade personer som har denna möjlighet. Det är vår skyldighet att  göra det, inte minst med tanke på de som inte kan.

För något år sedan dog en känd profil inom rörelseglädje samtidigt som min granne dog efter att åter fått cancer i sitt ben. Alltås inga personer i min direkta närhet men jag kände ändå start för det som hände. Efter det när jag är ute och joggar och börjar bli trött och de negativa tankarna kommer, börjar jag tänka på dessa personer, hur glada och tacksamma de varit om de "bara" var lite trötta i benen, jag hör hur jag för mig själv tänker "bit ihop och spring, bara spring, finns de som inte har den möjligheten" ! Detta är olika för alla men för mig vill jag hålla dessa tankat levande för att få behålla det perspektivet på och i livet.  


"Tänk på att tiden är Din viktigaste resurs. Du hinner så mycket på 10 minuter. Svunna 10 minuter är definitivt förbi. Du får dem aldrig tillbaka" // Ingvar Kamprad 

Kommentarer

Populära inlägg