Life Goal

Jag har tidigare skrivit om hur lycka är de korta små stunderna, inget bestående, oftast inte långvarigt alls, utan kan vara ögonblick, minutlånga, kanske längre, har du tur så flera dagar. Åtminstone är det så jag ser det, att det finns inget permanent tillstånd som är lycka. Jag har nog tidigare i livet trott att det är just bestående och att strävan efter den där harmonin och lyckan är det som livet går ut på, att när man blir vuxen ska man hitta "det där". Men det visar sig att det inte är så, det är de där korta stunderna man får, det gäller bara att ha sinnesnärvaro och självinsikt att se dem och sen även kunna låta sig njuta av dem. Det är heller inte självklart, att tillåta sig själv att vara lycklig. Knappt man vägar njuta ibland av rädslan för att då får karma i röven och det slår tillbaka direkt. Men det går inte vara glad i onödan, det går inte ta ut något kapital på på lycka banken, det som sker det sker, pass på att le, skratta, njuta nu, snart är det för sent och stunder kommer inte igen. Tänk om jag vetat det som barn och ung, att inget kommer igen, man tror att man ska få uppleva saker om och om igen, de flesta stunder är once in a life time - inget är permanent, det är det enda vi alla har gemensamt, allt tar slut, inget är för evigt. Det kan vara bra att tänka  på när det känns lite sämre i livet - tänk om någon kan påminna mig om det de dagar, stunder jag tycker att allt är lite motigt, att den stunden kommer aldrig igen, det blir bättre. Det är lätt att vara klok och låta förnuftig i text, men när man själv ska leva som man lär så får jag ibland ta i från tårna. 

I helgen har jag haft många moments, helt ljuvlig helg. Alla barnen har varit hemma i helgen ink respektive till de två äldsta, hur häftigt och ovant på samma gång. Det är helt ljuvligt att ha huset fullt med familj, det var därför vi köpte ett hus på över 500 kvadrat, så vi kan fylla det med hjärterum och stjärterum. Ett hem där alla kan vara och där alla VILL vara, det är två helt olika saker. vi fick plats i vårt förra också, men det var inget ställe alla ville vara på, tillsammans. Jag ser ju mig i detta huset om 10 år och vi är kanske nästa dubbelt så många som vi var denna helg, och alla får ändå plats med goda marginaler. 




 

Kommentarer

Populära inlägg