Kallt, kallare kallast!

 En sak jag inte tog med i beräkningarna vid flytten till ett STORT hus var kylan! Att det krävs extremt mycket för att värma upp så mycket yta, och om man då märker att värmepannan inte varit på i nästan ett dygn då är det kallt, jättekallt. tror det var 10 grader i köket, tog en hel dag att få upp det till 17 grader. Alla ville vara på ovanvåningen, där uppe är det varmt, rummen är mindre, värme stiger - logiskt. Vi eldade i vår kamin, såklart i ett av de rummen vi inte är i just nu, då det renoveras, hela dagen! Det är enbart en insatts, så ingen murstock som kan värma upp hela huset. Jag måste kolla upp det där, vi har en kakelugn och 2 vedspisar som inte funkar sägs det, men det kanske man kan fixa. Om det blir fler vintrar med -17 och en panna som lägger av, då vill jag kunna elda! Andreas körde i panik och köpte ved till oss på lördagsmorgonen så vi kunde börja elda och sen höll vi igång denna hela dagen. 

En gång har jag varit med om värre i ett hus, det var vårt hus i Lindvallen. När vi kom upp efter 10h i bil så var frostvakten sönder och ingen hade oturligt nog bott i stugan veckan innan och värmen hade varit av i en vecka - det var minusgrader inne! Som tur är så kom det en som kunde fixa det och där uppe är det inga problem med ström försörjningen så vi fick sätta på ugnen, bastun så kom det upp i temp kvickt. Det var verkligen så kallt att vi inte hade kunnat stanna där om vi inte fått hjälp att fixa det. 

igår var vi ute på partaj, Wallmans på turné, vilka proffs de är! Jag hade jätteskoj, för skoj för mitt eget bästa så här dagen efter. Jag förstår inte riktigt, men jag blir sämre och sämre på att hantera dagen efter ju äldre jag blir. Trött, frusen och hjärnspöken är ett faktum.

Så lite mindre kyla, en fungerande värmepanna, renovera klart, få ett vardagsrum, skolan börjar, ny skola för Zeke och börja träna, sen är jag nöjd!  

Kommentarer

Populära inlägg