Nu är den här och snart förbi

Den här nedrans julen är nu här, missförstå mig inte, jag älskar jul, bara inte allt med julen! Jag älskar granris, pyzzle, blommorna, dofterna, baka, granris (igen), snö, glädje och pynt men den där julafton är en dag jag kunde gått i ide och vaknat dagen efter! Men vem vet, en vacker dag kanske det är som i sagorna, som ett julkort eller film från förr, kanske, kanske jag ska aldrig sluta hoppas. 

Denna julen har varit lite annorlunda, mycket lugnare, jag har varit sjuk. Innan dess var 2/4 barn sjuka, Andreas var också sjuk men det skulle han aldrig erkänna. Jag är nu, med facit i hand glad att jag julpyntar, bakar, gör kransar och godis tidigt, för de sista dagarna har det inte blivit mycket gjort av något alls. 

Jag har varit sjuk och det är verkligen ”upp som en sol och ner som en pannkaka” när jag går i däck! Där fick jag tillbaka för all högenergi jag haft sista tiden! Är det kroppen som säger ifrån? Att kropp inte hänger med knopp? Eller är det en vanlig influensa som många med mig upplevt denna tid? Jag tvingas att ta det lugnt, jag varken kan eller orkar göra något, vilket är sjukt ovant när kroppen är van vid att gå på högvarv. Jag har inte tagit det så här lugnt på länge, kan inte minnas alls faktiskt när jag tillät mig själv vila mitt på dagen, bara titta på tv och film mitt på dagen! Att inte maxa dagarna med så mycket som möjligt. 

Jag har haft några dagar med feber förra veckan som var kämpiga, för att festa till det var jag själv hemma med kidsen dessa dagar, och ni vet när man själv känner mig svag, skulle helst velat vara ett barn som bara kunde ligga ner o få allt serverat i någon dag att då masa sig upp för att kissa med hund, få upp och iväg barnen, med kläder och mat i magen var en pärs. I dagens samhälle är det ju också så att man kan jobba fast man är sjuk, det där är verkligen för och nackdelar med, perfekt för mig som vill få saker gjort nu, men den där vilan som man behöver när man inte mår så bra den uteblir. 

Jag trodde ju jag var frisk i måndags, tji fick jag, jag skulle vilat, varit hemma å tagit det lugnt, det har jag fått sota för nu! 

Jag är bättre idag än jag varit på över 1½ vecka men det har tagit på mig, 2kg ocg massa muskler och kondis! Jag har inte tränat på över 1½ vecka, och jag som hade ett så bra pass veckan innan, kände mig starkare än på länge, nu får jag tankar på ”tvar”  bara jag fundrar på loppetr jag anmält mig till på fredag, livrädd för tvar, minns ni det som idrottsmän dog av för många år sedan. Om jag inte misstar mig så kunde man härleda det till att ha tränat med  en infektion i kroppen. Hur länge ska man vila ? När är det säkert att träna ? 

Iår har förövrigt varit en bra jul, lugnt och o prestigelöst, ingen vinst på Bingolotto, men det är ok - jag har allt jag behöver ❤️ Barnen fick mer än bra julklappar och alla är nöjda. 

Idag är det ljuvligt väder, -10 minus, sol och så härligt, första dagen på länge jag har kunnat gå med Loke utan att tro att mina lungor är förminskade eller helt såriga, det går åt rätt håll! 

Kommentarer

Populära inlägg