Från Barbados till Ringamåla!

2021 näst sista dag är här, OMG, vad i hela friden tog 2021 vägen, måste haft skitroligt eftersom tiden bara rusat iväg!  Är det en sak som är lika för alla, alla människor på jorden oavsett land, kön,klass, religion så är det tid, vi har alla samma tid, vi får 24 nya timmar varje dygn, året har 365 dagar varje nytt kalender år, sen varierar det lite när vi anser att det är nytt år, men jag är ganska säker på att vi har samma antal dagar oavsett ; )!  

Dock finns det såklart undantag även med tiden, det finns till och med en väldigt orättvisa i vissas tid, då menar jag de som är sjuka eller hamnar i en olycka och får begränsad tid. Ingen vet hur lång var och ens total tid är, det är också en sak som är 100% lika för alla, att vår tid tar slut och vi vet inte hur mycket tid vi får/har till vårt liv. Och just det här att vi inte vet är att ses som befriande, det finns inget att räkna ner till eller bocka av, det är bara att fylla med så mycket fint som bara möjligt. Alla har inte den lyxen, att kunna fylla med finna minnen, tänk att för stora delar av världen är det enbart överlevnad som gäller, att klara av ytterligare en dag, hur hemskt!? Det är något vi behöver tänka på när vi kan tycka att vi har bekymmer eller lite huvudvärk för "små" saker, att för vissa vore vår värsta dag, ren och skär lyx. Jisses nu blev det djupt så här på torsdagen, ska vi prata om hur långt universum är också ? skojar bara, jag är inte intresserad av rymden eller oändligheten, det är alldeles för jobbigt för hjärnan att ta in.    

På tal om att fylla ut sin tid med fina minnen så är jag sjukt resesugen just nu, jag vill se och uppleva vackra platser, massor med vackra platser. Just nu skulle jag vilja åka till ett varmt ställe. Jag hade gärna åkt till Hawaii igen, 9 veckor totalt har jag spenderat där  redan och skulle gärna ta några till. Jag har tom börjat bli intresserad av Asien, jag har aldrig tidigare förr velat åka till Asien men nu börjar jag tom bli lite intresserad av detta. Mest av allt vill jag åka till Västindien, det är en dröm jag alltid haft, Barbados! Australien skulle jag vilja åka till, mest för att hälsa på en av mina absolut bästa vänner genom hela livet som bosatt sig med sin familj där. Jag vill till Sydafrika (igen) Island (igen) New York är egentligen ett måste varje år (vad hände med detta?!) jag vill se Ryssland, Canada, Dubai, Mexico, Grönland,, ja listan kan bli lång  och ja det är en lyx att få ha sådana drömmar och än mer lyx att det egentligen inte finns något som hindrar oss från att åka, det är enbart det här med tiden egentligen, att ta sig tid och råd. På grund av givande omständigheter med en global pandemi så har jag inte varit utanför Sverige på 2 år, jo Danmark förresten, Helsingör en gång, thats it, måtte det bli lite normalt igen så vi kan upptäcka världen igen.    

Jag skulle också vilja upptäcka mer av både Sverige och Norden. Åka till Nord Norge, Norrland, västkusten, Stockholm. Jag har även en lista på närmare saker som jag vill uppleva: Västerås med Steam Hotell är ett exemplel, Skåne och The Loge är ett annat must see/do detta året, Ästa vingård är ett annat! jag märker ju att även om vi inte kan resa utomlands 2022 så har jag att göra i närområdet. 

Och så ska vi inte förringa de helt vanliga små sakerna som vi har utanför dörren,  grilla korv i vår eldstad, elda och laga chili con carne över öppen eld, fiska i alla former, åka pulka, åka skridskor, picknick i skogen, bada i havet, kvällsdopp i sjön, supbräda på Halen, en löptur på Ryssberget, ja jisses det finns så mycket fint och frågan är spelar det någon roll om vi Åker till Barbados eller Ringamåla?    


Bilden: Viking fiskar i en sjö i Ringamåla. 


Kommentarer

Populära inlägg