El- en klassfråga ?

 Jag kan inte förstå att inte debatten kring elpriserna är större än vad den är!? Inför jul brukar det kraftsamlas kring insamlingar för familjer och barn som inte har det så gott ställt, som av olyckliga och olika skäl inte kan uppbringa en jul man vill och önskar för sina nära och då i synnerhet barnen. Står vi inför en jul där många i år tvingas välja mellan el och julklappar  eller ännu tydligare ska en familj behöva välja mellan mat på bordet och värme i Sverige denna jul? Jag kan inte förstå att vi inte reagerar, är alla som styr vårt land i en klass över vanligt folk så de inte bryr sig? Vår privata elräkning kommer vara ca 6 ggr högre än den var föregående jul, jag tycker det är jättedyrt med alla dessa tusenlappar som ska ut, men jag är tacksam och lyckligt lottad att ändå inte behöva välja mellan julklappar, mat och el, jag kan fast jag tycker det är sura pengar, betala och livet fortsätter som vanligt! Vi är i ett läge där vi El känns som en klassfråga, är det inte svar nog på att vi inte kan fortsätta som vi gör just nu. Vi  har byggt upp detta samhälle vi lever i i dag och anpassat levnadssätt härefter, vi behöver mer el idag än någonsin och ännu mer el i morgon, men som allt annat underminerar vi möjligheten här i vårt eget land och tvingas importera - är det bättre? eller ni kan vänta att svara på den frågan till nästa El räkning kommer.  

Och vet vi vad? Om detta fortsätter är vi inne i en riktigt dålig spiral vad det gäller många delar av näringslivet också. Om vi privat tycker att vi kommer få höga räkningar, tänk då på företagen, vissa kommer inte överleva och vissa kommer begränsas i sin utveckling vilket såklart drabbar oss som konsumenter och vi tvingas till mer eller fortsatt import och det i sin tur påverkar klimatet! Så hur går det egentligen med det här med klimatpolitiken Sverige? Går vi åt rätt håll - I think not! hur vore det om vi lyssnar på företagen och de faktiska experter sin finns där. Hur många i Sveriges regering vet hur det är att driva ett bolag? Ta det här med odling exempelvis, vi har fina fördelar med att utöka kapaciteten på odling speciellt här i Södra Sverige både utomhus och i växthus. Vad det gäller tomater så importerar vi 65% av alla tomater som äts, och detta från länder som har betydligt mycket mindre vatten än vad vi har tillgång till här, att sen Tomater innehåller 95 % , att jämföra med vattenmelon på 91 %, Apelsin & jordgubbar på 87% vatten är ju spännande, vi importerar alltså vatten, från länder som inte har så gott om vatten !? Här har vi ett globalt miljöproblem som är en sak i sig, vad importerar vi det med då? nu kill-gissar jag men jag tror inte fartygen går på biogas!!! Det är alltså dubbelfel och då har jag inte äns nämnt arbetsförhållanden. Jag såg goda möjligheter för detta att ändras och en näring som kunnat växa men nu kommer ingen ha råd eller våga satsa på den typen av verksamhet, OM vi inte gör någon ändring i vår elförsörjning. 

Jag ska avsluta med att säga att jag kan ha fel! Jag är den första som är beredd att ändra mig om motsatsen bevisas, är väldigt prestigelös på det planet, men på riktigt varför gör ingen något ? 

Förpackningsindustrin är en annan sak jag inte kan förstå - varför gör vi inte något, eller är det bara jag som tömmer sopor varje dag? Det får jag skriva mer om en annan dag när jag retat upp mig på det mer ; ) 

Kommentarer

Populära inlägg