Kul med snö- eller!

Snö är vackert och ger stämning absolut så överlag gillar jag det men igår och idag sattes mina gränser på prov. Snön och dess prövningar i kombination med att vara gräsänka när det är vargavinter är mindre kul. Det började med att hela huset blev svart i går kl 19:00, jag bakade lussebullar och stackars Tindra stod i duschen när allt bara slocknade, jag slängde ett öga ner till grannen och ja visst var det tänt där - lokalt problem alltså! Ut i snön, på med stövlarna och en 6 åring hack i häl då han såklart inte vågade vara inne i ett helt svart hus själv. Kollade först jordfelsbrytaren, den hade slagit ut men gick inte återställa, bara att knata ner till huvudskåpet och kolla de gamla hederliga säkringarna, vi vet de där som ser ut som en produkt från 1800 talet. Vid första anblicken kunde jag inte se att de slagit ut så jag knatade upp till huset igen och testa de med att först stänga av poolen och sen värmepannan och se om jordfelsbrytaren gick att återställa, jajamensan det gjorde det! Men det var bara halva huset som lös och nu gick inte värmepannan igång, suck - ner till proppskåpet från 1800 talet igen och jag bytte ut 2 fast de inte såg ut att slagit ut och vips så lös allt igen! Ringa elektriker är nu på to do listan. Lagom kul om strömmen går när det är 10 minus och mitt i natten och jag skulle vara själv hemma. Vem i tusan ringer man ? finns det någon el firma som har jour? 

Nästa dag, alltså idag började som för alla andra här runtomkring, snö, mycket snö och tung snö. jag körde Zeke på morgonen och när jag kom tillbaka låg Tindras skolbuss vid sidan av vägen, inte på, nej lite fint nedanför, ja happ in i bilen igen och taxi ida var igång. När jag kom tillbaka från detta så såg jag att Lokes hundgård hade brakat ihop, taket hade blivit så tungt så mittpinnnarna hade gett vika, attans, ytterligare en sak på to do listan. phu! tack och lov för jag kunde jobba hemma idag, tror det hade tagit mig 2 h om jag änns kommit förbi Vilshult om jag kört idag, ytterst tacksam för det. 

Också tacksam för en hög bil idag, annars hade jag inte kommit utanför vår gata, vi har ingen kommunal snöröjning här ute på vischan och den vallen som blir när de skottar den stora vägen blir ju massiv, fryser det nu i natt så blir den tuff att ta sig över. 

Vi får helt enkelt se vad morgon dagen innebär, FREDAG! wop wop! 

Kommentarer

Populära inlägg