Träna bör man, annars........

 Ni som läst här ett tag vet att jag blandar högt och långt, från konkreta "detta har ja gjort idag inlägg" till mina olika livsfunderingar. Ibland behöver jag skriva mina tankar, som att skriva av sig! Det är gött att få ut tankar i skrift och då och då vill även vissa av Er som läser prata mer om det jag skriver vilket är kul. Annars är det just det som är nackdelen, att det inte är som ett samtal med dialog, vilket är något jag också har ett oerhört behov utav. Jag måste få tänka mina tankar, ha mina funderingar, prata och bubbla om allt och lite till. Jag har ett behov av att veta och känna till saker. Förstå samband och hitta nya. 

Lite så här, alltid uppkopplad mot omvärlden: (bilden är från en av bröllopspresenterna, en helikoptertur över Manhattan)  


Från starten var detta enbart en blogg för mig och min träning, för att jag skulle komma ihåg och peppa mig till vidare prestationer efter jag fått Viking för 11 år sedan. Det tog år innan jag  berättade eller delade denna adress med någon. Jag har alltid tränat, eller nej nu ljög jag, jag var absolut ingen tränings människa innan tonåren. Men alla i min familj har hållit på med något och jag stod bredvid tills jag kom på att jag var också duktig! I mitt fall på friidrott, gällde bara hitta rätt gren. Om det nu är någon som är Ny här och inte läst långt tillbaka så har jag kastat slägga och diskus på elitnivå, känns som ett annat liv! Det där kan jag prata länge om, och gör också i det sammanhang det passar i. Efter jag kom  hem från USA (College) lade jag direkt av med släggan. Tränade naturligtvis men enbart för mitt eget välbefinnande, vilket var ovanligt. Efter jag fick Viking fick jag lite dille på att springa och det var främst enkelheten med det som var det avgörande, det och peppen från en vän som jag övertalade att jogga bar en bra grej. Vi peppade varandra och tillslut sprang vi NYC Halv maraton tillsammans. 

Jag är en periodare när det gäller kost och träning, jag kan pendla 6 -10kg per år, nästan uteslutande beroende på kost. För mig är kost avgörande om jag enbart vill gå ner i vikt. Jag har lärt mig att acceptera att jag aldrig kommer väga 50-60 eller äns 70 kg igen, och det gör inget, jag rockar mina lite fler KG (just nu 80) ! det viktiga för mig att må bra är just träningen. Jag måste träna för att må bra. Jag blir en bättre människa om jag får till rutiner som gör att träningen alltid kommer in,    

Nu har jag kommit ifrån mina rutiner när det gäller träning och det märks direkt, trött, kortare stubin och lägre energi. I torsdags var jag beredd att sova kl 19, då det kändes som grus i ögonen, men efter att min man övertala mig att byta om och "ta mig i kragen" gjorde jag  just det. Jag körde upp till idrottsplatsen i Kyrkhult och tog och joggade ett varv runt sjön samt 10 upphopp på höjdhoppsmattan. Efter det fick jag ny energi direkt, som en vitamin kick direkt in i blodet.   

Så nu är det bara att ta tjuren i hornen och ta tag i det! Det är det som både är det fina och det jobbiga - det är INGEN annan som kan göra jobbet, bara jag. Jag vet hur  jag ska träna, vad jag bör äta ändå sätter jag inte alltid ihop de där puzzelbitarna. Sedan jag bytte jobb har alla rutiner varit rubbade, och jag räknar med att det ska börja komma i balans igen nu, sakta men säkert. En sak är dock klart, jag måste hinna få till träningen  - blir inget bra för någon om  jag inte får till det - Träna måste jag! 

 Passar även på att säga att jag hoppas på en trevlig sommar, en fin semester för alla, för alla oss som har lyxen att uppleva dessa kontraster i livet. Vi är provlagade och det måste vi komma ihåg.  

Midsommar har även den nu passerat. Jag var inte dålig eller dåsig som flera garanterat är när de vankar efter midsommar, jag är bara trött. Fick bli ett hemmapass med styrka och promenix med Loke.

Bara mini Som var med på gårdagens midsommarfirande.  



Rörelse är viktigt för alla, och denna plats i Sölvesborg är en favorit för killarna. Vi passade på att ta ett besök idag efter vi hämtat Storebror Viking och ätit på Shadys. 

Här är en som gärna tränar med mig, idag blev det ett hemma pass, Burpees är det han är mest engagerad i, och för övrigt en övning jag känner stark hatkärlek till. 
 

Teamwork eller taktiksnack ? 

 

Kommentarer

Populära inlägg