Sommar & semester

 Finns det något som är mer efterlängtat av gemeneman än sommar och semester? redan i April börjar vi prata om detta, planera och förbereda. Nu är det det enda samtalsämnet "vad ska du göra på semestern då ?" 4 - 5 Veckor om året då ska minsann allt hända, samtidigt som vi ska vila upp oss. Om vila innebär att vi ska vila från en hektiskt vår eller vila upp oss inför en ansträngande höst det kan vi låta vara osagt, kanske är det både och. Jag förundras över det faktum att det inte är 4 veckor som Sverige står stilla utan det är 2 månader som inget direkt kan hända på. Om man inte jobbar i besöksnäringen, då är det under dessa 8 veckor som allt ska hända, årets inkomst ska in! Jag har jobbat med turism och besöksnäring sedan jag började jobba 2001 och under dessa 20 år (!) har det aldrig varit snack om att ta 4-5 veckor ledigt under högsäsong. De gångerna jag varit ledig har varit då jag varit mammaledig, och ni som också är föräldrar vet hur märkligt det är att det heter föräldrarLEDIG!! känner man sig ledig när man just fått barn ? inte mycket, den där stressen på jobbet känns ganska enkel att ta hand om efter man haft några nätter med sin bebis. Givetvis är detta olika för alla - I Know, jag utgår enbart från mig själv och min känsla.

Som sagt nu börjar mailen tyna undan för de flesta administrativa tjänster börjar gå på semester, men ute på hotellen, restaurangen, campingen, besöksmålen börjas det trappas upp, nu måste alla sommarjobbare kunna sin sak, systemen vara uppdaterade, menyerna satta, alla leveranser bokade, eftersom de ordinarie rutterna givetvis inte går under sommaren. Mailen och telefonen går varma eftersom de senaste årens pandemi har gjort att vi bokar sent, en sen pick-up som vi säger i branschen. Vi bestämmer oss sent och vill boka enkelt och digitalt.   

Jag brukat köra en kombo, ledig och jobba. De senaste åren har jag tagit de pass som blivit över i schemat. Och som ytterst ansvarig för en verksamhet har det klart alltid varit några frågor som kommit upp, situationer som ska lösas osv. Jag vet att det för de flesta andra är semestern helg och om det rinner från jobbet är det bäst att det är kris och panik, vi är olika.

Jag har också sedan jag fick barn tyckt det är så märkligt att barnomsorg också stänger, helt obegripligt, vad händer med sommarjobbare där ? Tar alla verkligen semester samtidigt så hela dagis måste stänga ner ? ja det gör de ju om dags stänger - då har vi ju inget val. Varför ska barnomsorgen styra när jag ska ha semester och inte min arbetssituation och bransch ? Jag som jobbat i verksamheter som går för högvarv just när barnomsorgen stänger -inre stress är bara förnamnet. vi löser detta, men jag blir lite upprörd varje gång jag tänker på det. 

Nu kör vi en jobbvecka - för jag har inte semester än =)      




Semester med palmer - jo jag tackar jag, det var ett tag sedan och lär dröja ytterligare innan det blir en semester med palmer. 





Kommentarer

Populära inlägg