Moiga moräner

 Jag trodde aldrig att när jag för nu 3 år sedan började läsa hållbart familjeskogsbruk på linneuniversitet skulle tycker det var ett dugg intressant med skogsekologi. Jag hade fel, att gräva ett hål och analysera jordlagren är både spännande och informativt. Visst är det spännande hur istiden och des framfart format varför vi bor där vi bor och till viss mån gör det vi gör. Jordarten ger information om hur marken bildats och vilken kornstorlekssammansättning (långt ord) den har därmed också vad den är lämplig att brukas för / eller inte alls! 

Just Moig morän har jag fastnat för som uttryck, visst är det festligt? Morän är alltså en jordart och just texturen moig morän är medelkorning 0,06-0,02 mm. Jag kan skarpt rekommendera kursen om ni vill lära er om jordmåner, skogsuppskattning, bonitering och som sagt gräva hål och analysera dem.   



Somnat ännu ? Kl är snart 0:30 och det är ytterst ovanligt att jag är uppe vid denna tiden, men jag fick en hostattack och ville inte väcka Andreas. Jag tänkte att ta en kopp Te och skriva om moiga moräner hjälper nog, har det gjort det, ja det återstår att se. De senaste två dagarna har jag lagt mig kl 21:00, varit helt slut och orkeslös. Idag mår jag mycket bättre förutom den där hostan som kom lägligt när jag just lagt mig. 

Imorgon blir det en lektion i Bonitering, för er som inte vet vad det är så är det ett sätt att bestämma hur mycket träd kan växa, på en viss plats, dvs hur mycket virke man kan få från träden på en viss yta. också kul tt veta men troligtvis inget jag kommer syssla mycket med i framtiden.  . 

Nu ska jag sluta svamla och försöka sova ! 



Kommentarer

Populära inlägg