Fortsättning på sjukdomar

 Ang det jag skrev igår om min rädsla för döden och sjukdomar, varför tänker jag på det ? I min värld så gör väl alla det, oroar sig, funderar och vill hellre leva än dö? Jag tror många tar sin hälsa för givet och tänker därför inte på det, och det är väl fint och kanon på alla sätt och vis men jag tycker att vi ska vara medvetna om vår egen dödlighet för ge en möjlighet att uppskattar saker, kunna leva lite här och Nu. Förra sommaren minns jag tydligt hur jag varje gång det var kämpigt att jogga en runda tänkte för mig själv "bara lyft benen, och sprin, det finns de som skulle ge vad som helst för att kunna springa och jag klagar på att det är lite jobbigt,,, bara spring för FXN....."  Den sommaren dog min granne efter haft cancer i just benet och jag följde en träningsprofil på instagram som dog i annan form av cancer - då var tankarna väldigt nära hela tiden "gnäll inte... bara jogga på...."! Lite som att vi ska spara på gnället tills vi verkligen behöver det! så är det ju generellt i dag, vi har det så bra, de festa av oss, så vi gnäller för minsta förkylning! Vi kanske ska ägna 2021 åt att spara lite på gnällandet och bara gnälla när det verkligen är fog för det ?!

En av anledningarna för mina sjuktankar är att jag har börjat få krämpor eller besvär kanske mer jag skulle beskriva det som, i leder och div muskler. Jag har aldrig upplevt detta tidigare! Det är klart att det sannolikt inte är en dödligsjukdom men det är ändå då jag få dessa takar. Att mina händer domnar när jag sover (de är borta när jag vaknar) behöver ju inte betyda att jag fått ALS, att mina knän nu gör ont mer än de är smärtfria behöver heller inte betyda att jag är sjuk,. Jag kanske nu får lida av fel träning genom åren, för lite stretchning, för mycket vikt på knäna kanske, ja det finns många anledningar till att saker börjar kännas. Som kvinna är även tankarna på bröstcancer nära, känner flera som upplevt och viktigast av allt överlevt detta. Det är lite knepigt med just den formen av cancer tycker jag, bröst ändras hela tiden, de gör ont i bland, det finns andra knölar och hur ska man veta vad som är vad, jag vände mig till sjukvården en gång, då fick jag komma till röntgen där allt visade sig vara andra körtlar som vuxit, då kände jag att jag utnyttjade sjukvårdens resurser, eftersom jag inte var sjuk, och jag kommer dra mig för att göra det igen. I somras hade jag problem i magen, eller tamar eller äggstockar, något var det, jag kollade och det var systor på äggstocken, vilket visade sig vara helt ofarligt och går över av sig själv (inte helt smärtfritt dock vill jag lova!)  Men mina takar hade redan skenat iväg på livmoderhalscancer eller äggstockscancer! Jag har en hel del cancer i släkten vilket jag ser som dåliga odds och bara en tidsfråga innan någon annan nära (eller jag själv) hittar det. 

Vad jag oftast  glömmer i dessa mörka tankar om sjukdomar är just chansen till överlevnad, idag är det väldigt många som klarar sig, eller kan leva hela livet med sin sjukdom, sjukvården i Sverige är fantastisk! 

Nu är det inte så att jag går runt och mår dåligt, tvärt om, jag mår just nu väldigt bra. Dessa lediga dagar har varit som balsam för min själ riktigt härligt avkopplande. Jag är mig vetligen just nu frisk som en nötkärna, så alla i familjen och är djupt tacksam för detta. 




Fiska -också ett bra sätt att rensa huvudet"




Kommentarer

Populära inlägg