Få som är formbara!

Jag har funderat länge på varför det är så svårt för de flesta att anpassa sig efter situationer, vara lite formbara så världen blir lite enklare för fler? Det kan vara små saker jag menar med "formbara" som att akta på sig lite för någon vill komma förbi, göra något som kanske är bäst för andra inte bara sig själv. Jag vet inte om det är för att vi är en familj med "dina, mina och våra barn" som vi är mer vana vid att just anpassa oss, men jag märker att fler kärnfamiljer (finns det begreppet kvar?)  är mer låsta i sina tankar. Det ska vara som deras familj vill och deras barn vill, inget som går att ändra på, medans vi hela tiden ändrar, böjer, tänjer på saker så det ska passa många och andra hela tiden. Är vi med en annan familj på semester gör vi självklart vad vi kan för de ska trivas och känna sig bekväma, vi försöker hålla ihop och ha en trevligt tid.  

Jag gör så hela tiden, fixar, anpassar mig, ändrar mig för att livet ska fungera, för mer än mig själv. Ibland blir jag så frustrerad när man inte möts av samma tankesätt, det är då min energi tar slut. Jag vet att vissa människor inte tänker på mer än sig själv och sin egen lilla familj och sen är det stopp, jag kan också förstå att alla inte har mer kapacitet än så, att det helt enkelt får vara bra nog. Ibland möte jag även personer som är väldigt bra på det, mycket bättre än mig, givmilda, enkla och formbara människor som kan släppa det de har för något annat. Min man tycker jag är dålig på att ändra mig, jag tycker jag är fenomenal på det  - vi tycker o tänker olika helt enkelt. 

Jag försöker hela tiden läsa av situationen runt omkring, vilket tar mycket energi, jag är mån om stämning är bra och att ingen ska störa sig på det jag eller min familj gör. Jag vill inte vara i vägen eller göra fel. Detta ska inte förväxlas med att ta för sig och vara mesig, det är inte det jag menar. Jag menar det social spelet som man hela tiden måste läsa in och läsa av, jag gör det för mycket, det vet jag men det finns de som knappt gör det alls, man ska inte stoppa upp köer, man ska flytta sig om någon vill förbi, ställa sig upp om någon som behöver det mer vill sitta,,, och så vidare och så vidare. 

Se alla runt er lite mer, acceptera att det finns fler i världen än bara du, alla kan inte rätta sig efter just dig, vill du inte det så var inne och umgås inte med mig. 





Kommentarer

Populära inlägg