Medmänsklighet och civilkurage

En av de värsta veckorna i mitt liv har just passerat. En vecka med oro, klump i magen, ilska, tårar och samtidigt kämpaglöd och armbågarna vässade! Och det fortsätter! Det är det värsta, att detta tar inte slut, min och framförallt min sons oro kommer bestå! Jag vaknar varje morgon med magont och en hjärna som inte kan ta in och förstå, då kan ni ju tänka Er hur V mår. De flesta dagar så bränner tårarna bakom ögonlocken på mig, samtidigt som jag måste bita ihop och köra på. 

Det har varit fantastiskt att så många på olika sätt gjort saker, hjälpt mig framåt och ta tag i detta med olika insatser. Framförallt har det varit viktigt med samarbetet oss vuxna som är V nära i detta. Vi har daglig kontakt och gör allt tillsammans för att stötta men också driva på, det är jag tacksam för, utan vikings pappa och framförallt hans sambo hade jag troligtvis tappat fotfästet helt.    

Kan jag göra något, tänker du kanske nu?  Ja, Jag vill att Vi alla sprider medmänsklighet och civilkurage, att vi tillsammans visar att det är inte ok att barn bli misshandlade, att det inte är ok att verbalt hota, att vanligt vett och respekt är ta mig tusan det minsta vi kan begära av varandra. Gör mig den tjänsten att på alla sätt Ni kan i er tillvaro bidra med detta. Ser Ni något som inte är ok, säg till, gör något! Har Ni barn, uppfostra dem då till att respektera andra människor och var snälla! Hur svårt kan det vara? 

Tydligen är det jättesvårt, på nyheterna pratar de varje dag om det unga våldet i Sverige som eskalerat. Våld har varit långt ifrån mitt liv, men nu är jag mitt i det! Jag känner mig som om jag levt i en Astrid Lindgrens saga men nu fått en riktig käftsmäll som fått mig att vakna i Mexico. Jag föredrar Bullerbyn!!!

Min energi tog slut, jag blev 10 år äldre och mitt leende känns som ett minne blott! Men det ska de inte få ta ifrån mig! Vi har inte gjort något fel! Mina barns säkerhet är A-Ö, Barn ska vara trygga och det ska vi vuxna se till! ALLA VI

Återigen, kolla vad ditt barn gör, ha koll på vilka de umgås med, prata med dem, var med dem och se till att de blir vettiga! alla får faktisk dra sitt strå här. 

Hur jävla svårt kan det vara! 

Ge barnen kärlek, mera kärlek och ännu mera kärlek, så kommer folkvettet av sig själv. (citat Astrid L) 


Kommentarer

Populära inlägg