Barnens Behov i Centrum

Med tanke på den misshandel Viking just vart med om har jag kommit i kontakt med instanser jag inte viste fanns. Vi har fått brev från bland annat Socialnämnden. På ett sätt är det fantastiskt att se att det är så många kugghjul som börjar rulla MEN jag ställer mig frågande till om vad får förövarnas föräldrar? Jag hoppas innerligt att skola, kurator, rektor, socialen och polisen har varit i kontakt med dem, de som verkligen behöver det! Jag fick ett brev idag där det stod att Viking inte är behov av omedelbart skydd och grunden för bedömningen av det: " I uppgifterna som kommit socialtjänsten tillkänna framkommer att Viking utsatts för misshandel och att hans föräldrar känner till detta. Vårdnadshavare har ansvar att skydda Viking och det finns ingenting som talar för att de inte tar det ansvaret". Denna mening gjorde mig nästan lite upprörd. Skulle det vara vårt fel att Viking blev misshandlad, var det jag som inte skyddade honom? Ska jag gå med honom hela tiden för att andra inte kan uppfostra sina barn korrekt? Ska vi vuxna inte kunna låta våra barn gå från skolområdet utan tillsyn, ska de få vara ute i skogen? Hur gör vi med aktiviteter, hur garanterar jag mitt barns säkerhet hela tiden??? Jag tycker det borde vara enkelt, genom samhällsansvar, ett gemensamt vuxenansvar, civilkurage och sunt jävla bondförnuft! Men då får nog myndigheter börja lägga allt fokus på de som faktisk behöver det och kan göra skillnad! Vi har hanterat denna situation inom familjen med just gemenskap och kraften i att vi alla vuxna i Vikings närhet slöt upp och visade tydligt att detta inte är ok, och vi kommer alltid aggera. Vi vet inte hur djupa spår detta har skapat, vi vet inte om detta kommer leva med Viking länge eller om Vi lyckats bygga tillbaka tryggheten snabbt och förhoppningsvis långsiktigt! Det jobbiga är att det är inte vi som vårdnahshhavare som kan säga eller styra om detta kommer ske igen?, det är andra föräldrar som måste se till att DERAS barn aldrig upprepar sina handlingar igen - vem ser till detta ? Vem säkerställer det ? var är det ansvaret ? Föräldrarna såklart, men med påtryckningar av alla de instanser som jag har varit i kontakt med hoppas jag! 

Jag tänker också att om det finns barn som är behov av skydd, från förövare eller kanske tom från sina föräldrar - då hoppas jag innerligt att inte att det brevet och beslutet dröjer 3 veckor! 

Kommentarer

Populära inlägg