Tankar skjuter ingen hare!

Ibland spökar sinnet med mig och jag tvivlar, tvivlar på det mesta. Har jag gjort rätt val i livet? Stora frågor! Är det bara jag som svänger mellan högt och lågt, klarhet och dimma, tvivel och självsäkerhet! Att tilläggas är att jag tycker att 90% av tiden är jag i självsäkerhet, klarhet och utan tvivel, men de där få korta stunderna mellan varven då hjärnan spökar och testar mig "har du gjort rätt nu I-M?" "tänk om" "varför gjorde du så" "varför sa du på det viset" de gillar jag inte! Japp jag vill att livet ska vara en dans på rosor!  Jag förstår dock att "grubbel" tillfällena måste vara där för det är då jag utvecklas, det är då jag tillslut vet att jag gör rätt, det då jag kommer fram till varför, och nästa steg, och ärligt talat ibland kommer jag fram till att det spelar ingen roll, det blir som det blir och det blir troligtvis också bra - jag får göra det bra. 


Jag tror på att vi skapar vår egen framtid och att det blir vad vi gör det till, vi väljer våra tankar, eller rättare sagt man får träna sig på att välja sina tankar, det har vi som någon gång idrottat på hög nivå fått träna på mycket, det är jag tacksam för. Det är viktigt att skilja på tankar och verklighet och det är när vi inte gör det som många mår dåligt och inte kan sortera, inklusive mig själv. 

Jag tror även att det är viktigt att ha distans till livet och inse att vad som än händer kommer solen gå upp i morgon, på det stora hela spelar det alltså inte så stor roll. Jag menar inte att vi ska förminska oss eller förringa saker i livet, alla får tänka som de vill men jag tycker det hjälper mig att inte ta livet på så stort allvar och ibland tänka att, ja jag är bara en liten lort i detta stora solsystem. De dagar när allt rullar på känns det just tvärt om, då jag är king of the world och centrum av universum - härligt ödmjukt ; ) 

Nu i samband med mitt karriärsteg (visst låter det bättre än "bytt jobb") har tankarna åkt berg och dalbanna nästan varje dag och det har tagit mycket på mina krafter. I natt trodde jag att min sista tid var på G, jag var uppe mellan 2-4 och hade ont i hela överkroppen, bröstet och magen, det tryckte och gjorde ont, kunde inte sitta, ligga, gå kändes ok, det tryckte och gjorde ont. Jag tog Loke och gick ut, det var skönt väder ute kl 4 på morgonen. Blev lite stressad över att jag skulle till skjutbanan bara några timmar senare, så klart stack Loke in i skogen och vad som kändes som en evighet innan han kom tillbaka igen, och jag kunde gå in och få några timmars sönn. Jag vet fortfarane inte vad det var, men det gick över och idag mår jag som valigt (lite trött bara) 

Några timmar senare var jag i Mörrum på skjutbana och jag tror minsann att älgen (tavlan alltså) dog idag också. Jag fick dock inte alls till det lika bra som förra veckan så jag skyller på sömnbristen, i morgon blir det bättre, då kommer älgen utan tvekan att dö, inte bara en utan minst12 gånger. och vet ni vad, går det inte bra så är det ok det också, då får jag träna lite till och solen går upp på måndag ändå! 

En sak är säkert att tankar får inget gjort, "tankar skjuter ingen hare" , det är ett betydligt bättre uttryck än "nära skjuter ingen hare" som är ett hopplöst uttryck. Det gillar jag; att det är handlingar som får saker gjorda, tankar hjälper och optimerar men handlingar utför  - ingen slump att en av värdens  kändaste varumärkes slogan är Just do it!   





Kommentarer

Populära inlägg