Minnet!

 Blir minnet sämre ju äldre man blir eller är det bara så att det blir för mycket på hårddisken, så sorteringen måste bli grövre helt enkelt? Jag kan förundras över hur vi minns olika saker och ibland blir jag lite orolig för att jag minns så lite från svunna tider. Minnet sviker på vissa saker  och på vissa  har jag ett elefantminne och glömmer aldrig, tyvärr. 

Är det så att vi lagrar det vi tycker är intressant och går det styra på något sätt? de där minensmästarna menar såklart att vi kan träna upp och kontrollera det, men som jag ser det är det en aktiv handling som först kan ske efter att beslut har tagits och en lärdom om hur finns,  oftast inte i barnålder. Sen finns det såklart en förträngning av minnen, de som varit med om ett trauma glömmer eller gömmer minnet för ren och skär överlevnad. 

Jag börjar bli bättre på att prioritera, slå av när jag anser att det är "onödigt" vetande för mig och jag kan skilja på "good to know" och "need to know". Såklart vill jag veta allt om alla hela tiden men inser att jag blir lite överhettad då, jag stannar vid det som jag behöver veta. 

japp det var dagens snart 40 års funderingar,,, har fler, många fler!!!

Kommentarer

Populära inlägg