Advent, blod och ingen tennisarmbåge!

 Äntligen var det tid för lite julpyssel! Nu är det lagligt att sätta fram julgrejer och pynta. Vad är en advent och fösta december utan granris, mossa, halmkransar, ljusslingor?  Nej just det, det vore som gräddtårta utan grädde! Äntligen är det julljus i fönsterna! En annan bra sak med december är att det är kalenderöppning, och alla med barn vet att det är 100 gånger lättare att få upp barnen på morgonen under decembers 24 första dagar än det är någon gång på hela året. Zeke han tyckte att vi kunde ha en kalender för varje månad, och så undrar han såklart när kommer snön tillbaka?  

Idag har det varit massor med folk i omlopp i huset, snickare, elektriker, målare, vvs och så senare ytterligare en elektriker, jag hoppas få bukt med lite skavanker som huset "lider av" och så hoppas jag kunna renovera vissa delar av huset i början på nästa år. Sen har det varit studiedag på det och trevligt besök av min mor som hängt lite med Zeke under dagen, så jag kunnat jobba. 

I morse fick jag äntligen till att åka och lämna  blod, har skjutit upp denna tid ganska länge nu pågrund  av att inte få till det logistiskt, Men i morse fick Zeke hänga på och åka till sjukhuset, han trodde det var mitt i natten då det fortfarande var jättemörkt vid 7:30. Jag minns själv när jag var med min mamma och lämnade blod som liten, kommer så tydligt ihåg mariekexen och apelsinjuicen man fick som fika när mamma var klar. Jag tror att det är större chans att de själva blir blodgivare som vuxna om det är naturligt för dem att hänga på. Att lämna blod är som kinderägg - 3 bra saker i ett. 1) själva lämningen av blodet som förhoppningsvis kommer till nytta 2) jag skänkte min ersättning som en gåva till sjuka barn och 3) min körersättning skänkte jag till barncancerfonden. Nere på parkeringen hände en liten, men så betydelsefull liten detalj, en herre kom gåendes mot oss, plötsligt lutade han sig ner och plockade upp en 20 lapp han hittade på marken, genast kom han fram till Zeke och gav honom den, "här har du till godis"! En så enkel men så snäll gest. Karma!        

Jag har (nog) ingen tennisarmbåge! Pratade med en sjukgymnast idag, och det är troligtvis en nerv i kläm i armen. Troligtvis beror det på stillasittande datorjobb med kass ergonomi under flera år. Detta är både bra och dåligt, bra att veta vad det är såklart, bra att det inte är farligt, bra att det finns övningar att göra, och jättebra att det inte skadar att träna med det. Det är mindre bra att det kommer ta jättelång tid att få bukt med det och mindre bra att det faktiskt gör ont nu! 

Min egen ergonomi har jag aldrig brytt mig om, jag har ändå jobbat och jobbar i bolag där i stort sett alla hjälpmedel tillhandahålls, men det har jag personligen ignorerat. Jag har uppmuntrat anställda till att stå och jobba, köpt in och uppmuntrat att sitta på bollar, ta pauser, köpa andra tangentbord, sätta in rätt  belysning och köpt specialstolar, men att jag skulle få några problem med något - otänkbart, jag är ju hälsan själv! Jag tycker inte jag sitter så mycket vid datorn, men det är såklart relativt! Hur som, nu ska jag se om de övningar jag fick kan hjälpa mig framåt, men tydligt var att det kommer ta tid, det är ju lugnt, jag är världsmästare på att ha tålamod ,,,,, eller,,,,,!!! Jag har dock inget val än att härda ut, göra övningarna och se tiden ann. 

          

Kommentarer

Populära inlägg