Prata om pengar

I veckan blev jag uppringd av en reporter (kändes nästan som vanligt där ett tag) han ville prata om pengar, eller rättare sagt han ville att jag skulle prata om pengar till hans artikel. Pengar är märkligt nog ett känsligt ämne, vi, speciellt kvinnor, pratar inte om pengar i form av intäkter, utgifter är vi bra på att prata om! Vi pratar inte om vad vi tjänar, vad vi sparar, vad vi investerar i, hur mycket vi förlorar på att vara hemma med barnen, vad vi band räntan på eller hur mycket vi amorterar på huset. Visst är det märkligt att de gånger jag hört andra prata om pengar är då de inte har några, eller inte har nog till just det där de vill göra där och då, köpa den där bilen, åka på den där resan ect. 

Jag är glad att jag har några kvinnor runt mig som vågar prata om pengar, vi har en grupp som vi kallar aktiedamerna, där pratar vi investeringar och aktiemarknad. Vi peppar varandra till att tänka, analysera och på eget initiativ investera. Vi är alla olika, olika inkomster, olika stadier i livet, olika investeringar, olika intressen.  

Att jag tackade ja till att vara med i reportaget är för att vi måste våga prata om pengar och inkomster, framförallt om du är kvinna. Man måste inte vara miljonär för att prata om pengar, lyx eller rikedom, rikedom är mycket mer än pengar, rikedom kan vara att gå ner i tid om man önskar och inte för att man tjänar så mycket som möjligt utan för att man har kontroll på sina utgifter. Lyx för vissa är att kunna vara hemma helt och hållet med sina barn och bara leva på en inkomst, det är ett val som alla får göra själva! Jag hade aldrig accepterat om min man hade velat det sistnämnda, då hade han fått vara den som varit hemma med barnen, jag måste få utvecklas, lära mig och vara den jag är!

Att det är kostnadskontroll som gör den stora skillnaden är kanske tråkigt men sant, för mig som inte aktivt vill göra det till en sport att snåla in eller göra allt minimalt får jag försöka hitta den balans som passar mig, min familj och just vår ekonomi. Rikedom för mig är att alla har hälsan, alla får vara friska och hänga med. Som jag skrev innan Rikedom är olika för oss alla.     

Jag vill att barnen ska ta med sig att det är viktigt att klara sig själv, framförallt tjejer, det är viktigt att stå på egna ben och inte vara beroende av en man för att klara sig ekonomiskt. Vilket blir helt skevt och svårt den dagen man får barn ihop. Vi vet att det är många förhållande som inte klarar den där första jobbiga bebistiden, då allt sätts på sin spets i form av hela om omställningen med ett nytt liv  och för att inte nämna lite eller ingen sömn. Separerar du som kvinna då så är du inte bara själv med ett barn utan också utan en full inkomst, som också sätter spår senare i livet. 

Jag har haft, enligt mig själv, en sund uppväxt med pengar. Vi har haft så vi klara oss men inget överflöd. Jag har lärt mig pengars värde och att det krävs jobb för att få dem. Jag har aldrig haft några krav eller förväntningar på mig att bli juris eller tjäna så mycket pengar jag kan, jag är uppväxt med att det är självklart att jag får göra det jag vill, vad nu det är! Att det inte är skillnad på mig och min bror, att det är samma förutsättningar och möjligheter, det vill jag att mina barn ska ta med sig också. Att de ska göra det de vill men att de ska få sina egna liv att gå runt ekonomisk.    

Vi måste prata mer om pengar säger jag, då får jag också leva som jag lär, så det kommer fler inlägg om detta. 

Detta är ett exempel på vad lyx är för mig: Barnen är friska, leker, är nöjda och glada med ett helt vanligt spel. 


Kommentarer

Populära inlägg