Självtest

 Jag måste bara delge en kul sak, jag gjorde ett online ADHD test

0-17 poäng - mindre sannolikt att ADHD föreligger, 17-23 poäng - det är sannolikt, Över 24 poäng - Det är mycket sannolikt att ADHD förekommer, vet ni vad jag fick ? jag fick 24! Varför funderade jag ens på detta? Jag blev inspirerad efter att ha lyssnat på Hund coachens Fredriks Sommarprat, jag kände inte igen mig i just det han upplevt. Jag har inte på något sätt varit stökig eller jobbig som barn, klarade skolan fint, lite problem med stavning och kanske att jag slarvade mycket - finns det något tråkigare än att korrekturläsa? Men jag klarade mig fint, fick betyg som var ok, har alltid kommit in på de utbildningar jag sökt, både gymnasiet och universitet, tom college, eller nja jag har inte kommit in på alla utbildningar - det finns en som jag inte kom in på. Jag funderade på att läsa design och glasblåsning en gång, där skulle man ha arbetsprover - det gick jag bet på, men det hade inte med mina betyg eller studier i övrigt att göra. Glasblåsning är fortfarande något jag tror är roligt, har aldrig provat, mäklare är också ett av de yrken jag tror jag kunde varit grym på, men det kan också vara att jag kollat på Fredrik Eklund och på riktigt tror att "jepp det där kunde varit jag". 

Hur som helst, tillbaka till mitt test, jag kände alltså inte igen mig i hans uppväxt med problem och så men känslan av att alltid tänka lite annorlunda, oerhört frustrerande ibland, inga förstår, och när någon väl gör det blir jag överlycklig. Sen gillar jag läsa tidningen baklänges, hatar bruksanvisningar, läser inte klart mail eller läser slarvigt, agerar direkt  (det där har jag givetvis övat på genom åren- så nu svara jag aldrig i affekt) Jag avbryter människor jag pratar med, fyller i deras svar, oerhört otrevligt, jobbar på det också, kan ibland drifta iväg i mina egna tankar (det gör väl alla tänker jag) trist om det är under ett teamsmöte dock och näst fråga blir "eller vad tycker du Ida,,,,,,,". Det fanns en sak i Fredriks sommarprat som jag kände ingen mig i, men det är jag inte beredd att erkänna varken för mig själv eller andra så det låter jag helt bli att tänka på och "go on with llife as it is nd as i know it"   

Jag tror fortfarande inte jag har ADHD, eller det kanske jag har, det spelar faktiskt ingen roll. Som jag känner nu skulle jag inte få för mig att kolla upp det, jag har inget behov av. det och skulle aldrig ta upp resurser som jag vet att andra behöver bättre. Jag tycker generellt inte att vi behöver placeras in i fack som världen har ett behov utav idag, vi är ju alla olika! Sen ska man absolut ta hjälp om man behöver, de som har ADHD och har det jobbigt, där tycker jag att man ska göra utredningar så fort som möjligt och kriga för den hjälp som finns, för barn kan det vara livsavgörande, där ska man inte tveka.


Bilderna nedan är från den näst senaste gången jag pluggade, Hållbart familjeskogsbruk på Linné Universitetet 2018, det är en helt annan sak att studera i vuxen ålder än tonåren. Nu vet jag hur jag lär mig bäst, vågar fråga, läser det jag valt själv och har en plan. Detta året har jag lagt energi på Jägarexamen, vilket jag nästan är klar med, enbart ett moment kvar. Detta är psykologiskt viktigt för mig, att göra klart, det var inte alltid så förr, då var det lättare att låta hjärnan segla iväg och inte avsluta. Jag kan stå fast vid att jag tycker det är roligare att starta än hålla i men gör man det får man också skörda resultatet. Åter igen, vi är alla bra på olika saker och vi kompletterar varandra så vi tillsammans gör varandra bra. 








     

Kommentarer

Populära inlägg