Julefrid!

Hur känns julen ? Vad känner barnen nuförtiden? Vad är egentligen julefrid och blir det någonsin som förr? Troligtvis blir känslan aldrig detsamma igen men jag kommer aldrig sluta hoppas! Jag minns mormors lutfisk och farmors julbord, jag minns pyntet, dofterna, baka pepparkakor med mamma, lussa, hugga gran, skotta snö, bygga iglo, åka skridsko med pappa på sjön, varm choklad. Vad jag minns och uppskattade mest (såhär i efterhand) var att Vi träffades, familjen, kusiner, far och mormödrar, farbröder, morbröder, moster och sysslingar, vi umgicks, utan mobiler, utan socialamedier, ingen (vad jag minns) blev någonsin överförfriskad. Idag är det inte lika lätt att få ihop familj och släkt, alla ör skilda och alla har familj på olika håll! 

Naturligtvis minns jag selektivt och allt var säkert inte så bra som jag minns om ni frågar de "vuxna", men min romantiserade bild kommer kvarstå och eftersträvas! 

Granen skall kläs, bordet ska dukas, mat ska äta - många av mina favorit sysselsättning kvar ,, 

Kommentarer

Populära inlägg