Blått och eller rosa! 

Idag pratar vi mångfald och inte minst jämställdhet minst en gång om dagen, jag gör det både hemma och på jobbet! Kommer jag någon vart i min predikan ? Ingen aning, men jag fortsätter. Jag känner mig inte diskriminerad, men jag är definitivt utsatt och granskad hela tiden och får ta en del  fördommar baserat på kön titt som tätt, inget unikt för mig alls, jag som alla andra! Alla företag har numera jämställdspolicy och mycket har förändrats till det bättre men varför har detaljhandeln inte fattat alls ? På kaphal, hm och Intersport kan jag gå på kill eller tjej avdelning, där är aldrig mixat ?  Mycket märkligt tycker jag! speciellt är det med de här trycken som är på kläderna. När frost var inne bland våra barn fanns det bara på tjej avdelningen, hästar likså medans lego och dinosaurier verkar vara en kill grej - va? 

På vuxen avdelningen är det också uppdelat, praktiskt så funkar det bra och jag reagerar inte lika hårt på det som uppdelningen på barnavdelningen, jag hade inte haft något emot mixar på vuxenavdelningen heller, tror jag! 

En annan del av handeln som också är helt ute och efter är leksaksgrossisterna. Inför jul nu har katalog efter katalog dimt ner i postlådan till barnens jubel naturligtvis, de har dock redan  upptäckt och ifrågasatt att de inte får det de kryssar över i katalogen, hemskt och konstigt va? jo så hård och hjärtlös är jag, ”man får inte allt man pekar på” ,,,, Osv,,,Hur som helst leksakskatalogerna är helt uppdelade i rosa och blått - dockor eller bilar!  Vi kanske skulle dela upp matavdelningarna också ? Kött till män och kyckling till kvinnor, mjölk och grädde till karlar och kakor och frukt till damer ? Nja det låter ju inte rimligt, alla vet att vi inte definierar kön på vad vi äter, alla får helt fritt äta vad de vill - så hoppas jag åtminstone resten av världen ser ut och inte bara min. 

Nej om jag skulle gå och spotta ut snuset och gå o bajsa! 

Kommentarer

Populära inlägg