Hon såg rik ut?

När vi skulle tanka häromdagen, så min son "oj kolla vilken bil och hon (som just tankat) såg rik ut" - ja ha hur menar du nu frågade jag? Ok hon hade en Porsche, den stora Suv varianten, men inte den senaste och jag förklarade att vi har ingen aning om hur mycket lån eller skulder hon har, eller om det är hennes bil! Jag äger en XC90, utan lån, det är jag stolt över, men det reflekterade han absolut inte kring, det kunde inte jämföras med denna Porsche tydligen.  Och vad menar du med att "hon såg rik ut" frågade jag, jo hon hade fina kläder! Hon hade svarta tränings tights och en svart jacka och gympaskor, jag tittade på mig själv, jag har också svarta tights och gympaskor! Visst jag har ett hål i min ena sko, jackan jag har är svart och mintgrön, jag har en buff som är rosa och mössa på mig, så bara för att jag är lite " I dont care om jag matchar eller ej" så ser jag mindre rik ut? - ja typ så sa min son! jisses va knas! Att se rik ut handlar alltså inte om smycken och diamanter, det är bra, utan om man är fräscht klädd. Och vill man se rik ut, det viktigaste är att känna sig rik! Att vara rik på familj, kärlek, tid och hälsa! Missförstå mig, jag vill inte "se rik ut" jag enbart reflekterar över vad som kom ur min son, jag vill att folk ska säga "oj hon ser frisk ut" eller "oj hon ser så lycklig ut". Enligt den gamla skolan, som jag lärde mig på en ledarskaps kurs,  dömer man andra efter tre sekunder, men ny forskning har kommit fram till att vi får någon typ av första intryck redan efter en tiondels sekund (Angela Ahola, doktor i psykologi). 

Det är lite märkligt det där, vikten av första intryck är evolutionärt, vilket betyder att det har utvecklats över mycket lång tid. Genom historien har det gynnat människan att så snabbt som möjligt döma andra, ändå försöker jag lära mina barn att just inte döma - är det omöjligt?  

Att döma sitter i det som kallas reptilhjärnan. Det första vi vill veta är om det går att lita på den andra personen eller inte. Sedan vill vi ta reda på den andras status och kompetens. Hela tiden inordnar vi oss i olika hierarkier och jämför oss. Hur trist det än kan kännas så har det gynnat oss genom historien. Konflikter är kostsamma och kan vara farliga, så det har gynnat oss att hålla koll på vem vi kan bråka med och inte, det handlar eller handlade om överlevnad, det kan omöjligt vara fallet just nu, eller ja i vissa delar av världen är det ju fortfrande så och kanske i gäng i storstäder, eller är jag fördomsfull nu ?  

strunt samma, fokusera på att vara lycklig så ser man lycklig ut och då smittar det kanske, i värsta fall inte och då har du ju varit lycklig i onödan - kan man det ? NEEEEJJJ just det! 


Kommentarer

Populära inlägg