Dyslexi och jogging

Många nya som hittat hit, kul. Från början var detta enbart en digital träningsdagbok för mig. Jag och en då nybliven vän hade börjat hitta löpningen och anmält oss till New York halvmaraton, här dokumenterade jag vad och hur jag tränade, för den som orkar är det bara att scrolla tillbaka till 2011. Jag gör det sällan (läs aldrig) då jag dels tycker att då var då och nu är nu, men också att jag var 20 kg lättare då, vilket gjorde att stegen var aningens mycket lättare att ta. Jag har alltid skrivit, jag har skrivit dagbok av olika slag, minnes anteckningar och framförallt dokumenterat våra semestrar när vi var små på detta vis, vi hade som bekant ingen mobil eller instagram. Jag hoppas också att denna blogg ska i framtiden ska vara intressant för mina barn att läsa, att på det viset lära känna mig och bevara mig den dagen jag inte längre går bredvid dem.  

Jag fick ganska sent i min skolålder reda på att jag hade en släng av dyslexi, vilket såklart alltid ställt till det för mig men aldrig begränsat mig. vilket gör att det såklart kan bli tokigt ibland och kanske inte grammatiskt korrekt alltid, det får ni leva med eller sluta följa och läsa om det stör dig! Det är det fina, att vi har ett fritt val! Du har fritt val om du vill läsa, jag kommer fortsatta skriva om det jag vill och känner, det är mitt val och en fin demokratisklag, yttrandefrihet!  Idag måste det finnas massor med hjälpmedel för att klara skola och vardag om man har dyslexi, nu hade jag, vad jag kan minnas, inte några jätteproblem med att klara skolan, men fick såklart kämpa lite hårdare på vissa ämnen.    

Vilka ljuvliga dagar vi haft hitintills denna veckan, våren kom med stormsteg. Jag fortsätter att förbereda trädgården på olika sätt, måla, räfsa, klippa. Igår när jag var ute och plockade in sittdynorna från utemöblerna  kände jag den ljuvliga doften som kommer på sommarkvällar, kunde man bevara, paketera och sälja den hade jag blivit miljonär. Kanske inte men jag känner mig redan rik som får njuta av den, rik som har vett att njuta av den! Dofter är något jag förövrigt värdesätter och är noga med, jag minns och njuter extra av dofter. Jag doftar på all mat innan jag äter och jag är extra känsligt för dofter. Det sägs ju att kroppen kompensera när man har nedsatt förmåga på andra plan, och för de som inte vet har jag kraftigt nedsatt syn på ena öga, jag kanske fått extra känsligt doftsinne? Det är såklart inte alltid positivt att vara känslig för dofter, allt doftar ju inte gott om jag utrycker det milt.

  

Jag började hitta löpningen som mest just efter jag fått mitt första barn. Dels för att det var enkelt och tillgängligt, bara ett par skor och så öppna dörren. Då var det också min "egentid" den tiden på dagen då jag inte behövde bära, mata, passa helt själv, det var en frihetskänsla att bara vara jag och bara vara själv i skogen. Nuförtiden behöver jag sällan jogga själv, jag har nästa alltid vår hund Loke med mig och nu kan jag även få med mig min stora son, som dock tycker det är alldeles för långsamt tempo att ut och jogga med mig!  Jag har även just börjat få ut min minsta son att cykla med mig när jag joggar, även det är en frihetskänsla och roligt att kunna dela även denna tid med dem. Nuförtiden behöver jag inte jogga för att få "egentid", nu joggar jag enbart för att det får mig att må bra! 

 





Kommentarer

Populära inlägg