Fjällen

 För förstå gången sedan vi köpte stugan i Sälen har vi nu varit där utan snö på marken. Det var fantastiskt fint även utan snö, utsikten lika magisk och miljön runtomkring lika trevlig. Det första vi gjorde när vi kommit fram var att gå uppför backen precis bakom vår stuga och upp till toppen, den väg vi alltid tar på väg från backen, som ski out. Det var mycket riktigt en stig där även nu utan snö på marken, och det var aningen mer andfått att gå upp än det brukar vara att åka ner, om än lugnare för mina nerver, då denna ski out inte är gjort för min nivå på skidåkning = för svår för mig egentligen. Väl framme på toppen var det magiskt fint, och så ljust det är länge.  



Sälen ligger inte så långt upp i Sverige, men precis lagom avstånd för att köra dit på en dag, speciellt med 4 barn i bilen. Alla barnen ville följa med, vilket var roligt så klart om än att de kanske ångade det efter andra dagen då det stod vandring på agendan.




 Vi hade som vanligt inte planerat vår tur i minsta detalj vilket man tydligen bör göra om man ska till fjällen, alla aktiviteter var fullbokade, så vi tänkte vi tar en promenad till Stensjön. En pytteliten sjö mitt uppe på toppen. Jag är superstolt över att de alla faktiskt gick närmare milen den dagen, inte het utan gnäll dock, men det gjorde det. Det var väldigt mycket annat folk som också gick till Stensjön, folk överallt uppe på fjället. 


Sommar på fjället kan jag verkligen rekommendera, skistar satsar extremt mycket på denna utveckling, det är leder både för cykel, löpning och vandring, downhill, klättring, minigolf, träningsaktiviteter i mänger ja allt som kräver lite aktivitet. Just att det var ljust så länge på kvällen var härligt tycker jag. Att inte brottas med alla kläder som man gör på vintern var också skönt, ingen takbox! 

Själv blev jag peppad på att träna så jag tog mig ann Salomon Vertical Challange vilket är ett 2,15km långt lopp (som alla gör själv) loppet går upp, upp och upp igen för backen närmast oss och avslutas borta vid snögubben stugan. Sjukt jobbigt var det, jag vet att jag tänkte att jag aldrig ska gnälla på att åka ner för backen igen efter att nu sprungit upp för den men det var gött att "gå i mål". Att jogga hem till stugan från toppen var dock en härligt känsla, jag tog tvärleden vilket innebär snett neråt hela vägen och för en gång skull kunde jag också känna mig snabb.       



Summering: 





Kommentarer

Populära inlägg