Potta och jämställt ?

Idag har vi köpt en potta till Zeke, låter ju som världens enklaste sak men om jag ska vara ärlig så har jag aldrig potttränat ett barn, jag vet inte riktigt hur jag ska göra eller var jag ska börja. Det hela började med att jag och Zeke hälsade på goda vänner i helgen och deras dotter är lika gamal som Zeke, och de hade börjat med potta, Jahapp tänke jag "potta måste vi ju börja med och det bums" sagt och gjort står det nu en splirans ny potta i vårt badrum! Now what?? Jag får nog googla på det där. Viking använde aldrig potta, slutade med blöja vid 3 år och jag kan räkna på en hand alla olyckor som hände efter det, alltså inga problem alls! 

En ständig missuppfattning är att jag/ vi ska ha full koll på allt som har med barn att göra "då vi har så många", kunde inte bli mer fel, jag har ständigt noll koll och vi löser det mesta allt eftersom och det verkar funka. 

Idag började jag fundera på detta med jämställdhet och då för att ställa det på sin spets jämställdhet i en stjärnfamilj! Jag tror det är en sak att vara jämnställd i en kärnfamilj men en helt annan sak att vara jämnställda i en stjärnfamilj då det där kommer till ytterligare påverkan i form av andra människor som inte är del av familjen men en stor del av livet då de är en del av barnets familj och påverkar beslut och vardagen indirekt eller direkt.  Det kan också vara jag som blandar ihop jämställdhet med rolldefinition, det är inte helt enkelt alla gånger att veta sin roll till ett barn som inte är biologiskt men som man ändå har i sin direkta närhet och ansvar för i det dagliga. Alla lappar från skolan är till "mamma eller pappa" men om jag inte är något av detta men ändå är den som ska ha "lappen", märkligt att vi ska vara så öppna i dag med allt, han, hon , hen , du får älska vem du vill, gay, hetro, transa, men att vara förälder verkar fortfarande handla om mamma eller pappa trots att så många barn idag lever med någon annan vuxen som faktiskt tar allt ansvar och roddar vardagen. 

Var det för flummigt för Er ? Då skulle ni testa leva med min hjärna en dag. 

Hej hej säger Zeke som lever i en helt vanlig stjärnfamilj precis som alla andra, lyckligt omedveten om något annat! 


Kommentarer

Populära inlägg